Naziv
Teatrologija i dramatologija: Teatar psihoanalize
Organizacijska jedinica
Odsjek za komparativnu književnost
ECTS
6
Šifra
184245
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Upoznati studente ne samo s utjecajem što ga je dramsko nasljeđe - napose njegova ključna klasična i moderna imena kao što su Eshil, Sofoklo, de Molina, Shakespeare, Molière, Ibsen, Hoffmanstahl ili Genet - imalo u formulacijama i oprimjerenjima temeljnih psihoanalitičkih pojmova i teza, nego i s uzvratnim psihoanalitičkim doprinosima razumijevanju temeljnih kazališnih fenomena i kategorija, kao što su glumačka ekspresija i «rad na samom sebi» (Stanislavski), fenomen treme, kazališna iluzija, kazališni prizor, kazališni lik, kazališno gledanje, katarza, igra, zaplet, tragedija i komedija (u autora kao što su Freud, Rank, Lacan, Green, Fenichel, Mannoni, Mitchell, Freedman, Ridout, Weber i Zupančič).
Sadržaj
  1. Uvod - upoznavanje studenata s pravima i obvezama; uvod u problematiku kolegija (Filipović; Matijašević; Pavis)
  2. Histerija i histrionija (Freud i Breuer, «On the psychical mechanism of hysterical phenomena»; Breuer, «Fraülein Anna O», Freud, «Tri eseja iz teorije seksualnosti»; Hoffmanstahl, Elektra, Fenichel)
  3. Sjećanje i zaslon, glumčev «rad na sebi» i trema (Freud, «Screen Memories», Stanislavski, Ridout, Krleža, Ispod maske)
  4. Kazalište sna I (Freud, Tumačenje snova, I-VI poglavlje)
  5. Kazalište sna II (Freud, Tumačenje snova, VII poglavlje, Weber)
  6. Shakespeare i Ibsen čitaju Freuda? (Bloom, Freud, «The theme of the three casquets», «Neki karakterni tipovi iz psihoanalitičke prakse», Ibsen, Rosmersholm, Shakespeare, Mletački trgovac, Kralj Lear, Macbeth)
  7. Od estetskog sanjarenja do katarze (Freud, «Psihopatološki likovi na pozornici»; «Pjesnik i maštanje»; Sofoklo, Kralj Edip; Shakespeare, Hamlet; Chase, Earl)
  8. Granica prikazbe, granica igre (Freud, S onu stranu načela ugode, Totem i tabu - VI i VII poglavlje, Lacoue-Labarthe)
  9. Zaplet: incest, zavodništvo, dvojništvo (Rank, The Incest theme in literature and legend, izvaci; Freud, «Family romance»; Mitchell, Tirso de Molina, Don Juan, Molière, Don Juan)
  10. Tragedija nesvjesnog (Green; Lacan, „Bit tragedije“, Eshil, Orestija, Sofoklo, Antigona)
  11. Komedija nesvjesnog (Freud, Dosetka i njezin odnos prema nesvesnom; «Pojam jeze»; Zupančič; Plaut, Blizanci i Amfitrion)
  12. Dramsko «značenje falusa» (Lacan, «Značenje falusa»; «Zločin sestara Papin»; «Na Balkonu Jeana Geneta»; Genet, Sluškinje, Balkon)
  13. Nijekanje i iluzija (Freud, „Negation“, Mannoni, Kubiak, Strindberg, Gospođica Julija)
  14. Pogled u zrcalo, pogled u (kazališni) ekran (Lacan, «Stadijum ogledala...»; «Pogled kao predmet malo a»; Blau, M. Begović, Pustolov pred vratima)
  15. Kolokvij

Ishodi učenja
  1. 1. kategorizirati i tumačiti elemente psihoanalitičke i kazališnoteorijske pojmovne i metodološke aparature
  2. koristiti psihoanalitičke pojmove i metode u analizi strukture dramskih tekstova i kazališnih predstava, kao i drugih kulturnih fenomena, te ih argumentirano integrirati u samostalnom istraživanju
Metode podučavanja
Predavanja i vježbe analize teksta
Metode ocjenjivanja
Sudjelovanje na nastavi, izlaganje referata, pismeni kolokvij, seminar

Obavezna literatura
  1. Filipović, Ljiljana (1996) „Teatar nesvjesnog“, Teatar & teorija, II, 5-6, 85-104.
  2. Laplanche, J. – Pontalis, J.-B (1992) Rječnik psihoanalize, Zagreb: August Cesarec.
  3. Matijašević, Željka (2005) Struktura nesvjesnog, Zagreb: AGM
  4. Pavis, Patrice (2004) Pojmovnik teatra, Zagreb: Antibarbarus.
Dopunska literatura
  1. Breuer i Freud (1893/1991) «On the psychical mechanism of hysterical phenomena: preliminary communication», «Fräulein Anna O.» u: Studies on hysteria, London: Penguin, 53-102.
  2. Chase, Cynthia (1994) «Oedipal Textuality: Reading Freud's Reading of Oedipus», u: Psychoanalytic Literary Criticism, ed. by M. Ellman, London and New York, 56-73.
  3. Earl, James W. (1997) «Identifikacija i katarza», u: Psihoanaliza i kazalište, prir. Lj. Filipović, Teatar & Teorija, 47-60.
  4. Fenichel, Otto (1960) „On Acting“, The Tulane Drama Review, Vol. 4, br. 3, 148-159.
  5. Freedman, Barbara (1991) «A Fractured Gaze: Theater, Cinema, Psychoanalysis», u: Staging the Gaze. Postmodernism, Psychoanalysis, and Shakespearean Comedy, Ithaca and London: Cornell University Press, 47-77.
  6. Freud, Sigmund (1900/2001) Tumačenje snova, prev V. Mihavec, Zagreb: Stari grad.
  7. Freud, Sigmund (1899 i 1909/2003) «Screen Memories» i «Family Romance» u: The Uncanny, London: Penguin, 1-22 i 35-42.
  8. Freud, Sigmund (1905/1984) Dosetka i njen odnos prema nesvesnom, prev. T. Bekić, Beograd: Matica srpska
  9. Freud, Sigmund (1905-6/ 2005) «Psihopatološki likovi na pozornici» i «Pjesnik i maštanje», u: Freud i Mojsije, studije o umjetnosti i umjetnicima, Zagreb: Prosvjeta, 7-26.
  10. Freud, Sigmund (1913/ 1990) «The theme of the three casquets» i «Uncanny»; u: Art and Literature, London: Penguin
  11. Freud, Sigmund (1916/ 2007) «Neki karakterni tipovi iz psihoanalitičke prakse», Tvrđa, 1-2, 277-292.
  12. Freud, Sigmund (1920/1986), S onu stranu načela ugode, u: Budućnost jedne iluzije, prir. G. Flego, Zagreb: Naprijed, 133-192.
  13. Freud, Sigmund (1925) «Negation», u: The Standard Edition of the Complete Psychological Works, 4140-4143,
  14. Freud, Sigmund (1919/2010) Pojam jeze u književnosti i psihologiji, Zagreb: Skarabeus naklada.
  15. Green, André (1994) «Prologue: The Psycho-Analytic Reading of Tragedy», u: Psychoanalytic Literary Criticism, ed. by M. Ellman, London and New York, 39-55.
  16. Kubiak, Anthony (2001) «As If: Blocking the Cartesian Stage, u: Performance and Psychoanalysis, ur. P. Campbell i A. Kear, London and New York: Routledge, 34-46.
  17. Lacan, Jacques (1983) «Stadijum ogledala kao tvoritelj funkcije Ja kakva nam se otkriva u psihoanalitičkom iskustvu» i «Značenje falusa», u: Spisi, 5-13 i 255-269.
  18. Lacan, Jacques (1986) «O pogledu kao predmetu malo a» u: Četiri temeljna pojma psihoanalize, Zagreb: Naprijed, 73-130.
  19. Lacan, Jacques (2014) «Zločin sestara Papin», prev. L. Čale Feldman, Pitanja, časopis za književnost i kulturu
  20. Lacan, Jacques (1997a) «Na Balkonu Jeana Geneta», Frakcija, magazin za izvedbene umjetnosti, 5, 84-87.
  21. Lacan, Jacques (1997b) «Bit tragedije. Jedno tumačenje Sofoklove Antigone. Antigonin sjaj», u: Psihoanaliza i kazalište, prir. Lj. Filipović, Teatar & Teorija, 7-19.
  22. Lacoue-Labarthe, Philippe (1997) «Theatrum analyticum», u: Mimesis, Masochism and Mime, The Poetics of Theatricality in Contemporary French Thought, ur. T. Murray, University of Michigan Press, Ann Arbor, 175-196.
  23. Mannoni, Octave (2008) „Kazalište iluzija ili kazalište s gledišta imaginarnosti“ K, časopis za književnost, književnu i kulturnu teoriju, Vol. 8 br. 8, 182-209.
  24. Mitchell, Juliet (2000) «The Hysterical Lie. 1. Don Juan and the Normalization of Male Hysteria», u: Mad Men and Medusas, London: Penguin, 246-267.
  25. Rank, Otto (1912) The Incest Theme in Literature and Legend, Fundamentals of a Psychology of Literary Creation, Baltimore and London: The John Hopkins University Press. (uvod, 3-19, Prvi dio, 21-51, Drugi dio, 363-381).
  26. Ridout, Nicholas (2006) «Stagefright: The Predicament of the Actor», u: Stage Fright and Other Theatrical Problems, Cambridge University Press, 35-69.
  27. Stanislavski, Konstantin Sergejevič (1989) Rad glumca na sebi (poglavlja «Emocionalno pamćenje» i «Podsvijest u glumčevom scenskom samoosjećanju»), Zagreb: Cekade.
  28. Weber, Samuel (2004) «Psychoanalysis and Theatricality», u: Theatricality as Medium, New York: Fordham University Press, 251-276.
  29. Zupančič, Alenka (2011) Ubaci uljeza. O komediji. prev. M. Đurđević, Zagreb: Meandarmedia.

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1., 3. semestar
  2. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1., 3. semestar