Naziv
Filmologija: Modernizam u hrvatskom filmu
Organizacijska jedinica
Odsjek za komparativnu književnost
ECTS
6
Šifra
118095
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Omogućiti studentima slojevit uvid u praksu modernizma (i postmodernizma) u hrvatskom filmu, razviti sposobnosti prepoznavanja, analize i interpretacije različitih aspekata i pristupa modernizmu u hrvatskom filmu.
Sadržaj
  1. 1. Modernizam prije drugog svjetskog rata. Oktavijan Miletić.
  2. 2. Modernizam 1950-ih godina.
  3. 3. Autorski i modernistički film 1960-ih. Ante Babaja.
  4. 4. Zvonimir Berković
  5. 5. Vatroslav Mimica I
  6. 6. Vatroslav Mimica II. Prvi kolokvij
  7. 7. Zagrebačka škola crtanog filma I
  8. 8. Zagrebačka škola crtanog filma II
  9. 9. Eksperimentalni film. Mihovil Pansini. Tomislav Gotovac.
  10. 10. Tomislav Gotovac. Video-umjetnost.
  11. 11. Modernizam 1970-ih. Tomislav Radić.
  12. 12. Rajko Grlić. Lordan Zafranović
  13. 13. Modernističke tendencije 1980-ih i 1990-ih.
  14. 14. Suvremeni filmski modernizam.
  15. 15. Drugi kolokvij. Prezentacija seminarskih radova.

Ishodi učenja
  1. Prepoznati, opisati i analizirati fenomen modernističkog u hrvatskom filmu
  2. Prepoznati, opisati i analizirati razne odnose prema fenomenu modernističkog u hrvatskom filmu u različitim razdobljima povijesti
  3. Prepoznati, klasificirati i objasniti stilske komponente pristupa modernizmu u različitim epohama.
  4. Samostalno isplanirati, provesti i napisati vlastito istraživanje o modernističkim fenomenima u hrvatskom filmu
Metode podučavanja
Predavanje, seminar (analiza i tumačenje historiografskih tekstova, kao i filmskih inserata uz raspravu), uporaba digitalnog projektora i računala.
Metode ocjenjivanja
Predavanja su obavezna. Ocjena se sastoji od dva segmenta.
1.) rad u kolegiju
2.) ispit. Ispit se može položiti i putem seminarskog rada i kolokvija.

Obavezna literatura
  1. - Ajanović, Midhat, 2004, „Film s tajnom: pokušaj čitanja i razumijevanja animiranog filma Don Kihot Vladimira Kristla“, Hrvatski filmski ljetopis br. 40, str. 93-104., i u knjizi M. Ajanovića Animacija i pokret („Don Quijote – film s tajnom“) - Gilić, Nikica, 2010, Uvod u povijest hrvatskog igranog filma, Zagreb: Leykam International (2. izdanje 2011). - Turković, Hrvoje, 2009, „Filmski modernizam u ideološkom i populističkom okružju“, Hrvatski filmski ljetopis, br. 59, str. 92-106.
Dopunska literatura
  1. - Ajanović, Midhat, 2014, Nedeljko Dragić: čovjek i linija, ZG: HFS - -ll- , 2007, „Ideološka panorama Zagrebačke škole crtanoga filma“, HFLj, br. 52, str. 22-36. - Ante Babaja, 2002, ur. A. Peterlić, T. Pušek, ZG: Nakladni zavod Globus. - B... znači Bordo: Borivoj Dovniković Bordo, 2006, ur. R. Dragojević, ZG: SKD Prosvjeta. - Belc, Petra, 2016, „Pansini i antifilm. Teorijski i povijesni aspekti“, HFLj, br. 85. - Berković. Monografija, 2016, ur. D. Nenadić i N. Polimac, ZG: HFS - Čegir, Tomislav, 2010, „Struktura Izgubljenog zavičaja“, HFLj, br. 62. - Gilić, Nikica, 2010,“Revolution, cinema, painting: creative recycling of images in the films of Tom Gotovac (Antonio Lauer)”, Studies in Eastern European Cinema , br. 1, str. 71-84. - -ll- , 2010, “Tragovi modernizma 1960-ih u novijem hrvatskom igranom filmu”, u: Komparativna povijest hrvatske književnosti, Zbornik radova XII, Istodobnost raznodobnog. Tekst i povijesni ritmovi , ur. C . Pavlović, V. Glunčić-Bužančić, A. Meyer-Fraatz, Split – ZG, Književni krug i Odsjek za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta u ZGu, str. 420-429. - -ll- , 2010, „Predratna psihoza: slike 30-tih u Izbavitelju Krste Papića“, HFLj, br. 62. - -ll- , 2009, “Modernizam i autorski film 1960-ih u Hrvatskoj”, u: Prostor u jeziku / Književnost i kultura šezdesetih , ur. T. Bogdan i dr., ZG: Zagrebačka slavistička škola, str. 121-126. - -ll- , 2008, “Novija recepcija hrvatskog igranog filma 1950-ih – slučaj filma H-8... Nikole Tanhofera”, u: Komparativna povijest hrvatske književnosti, Zbornik radova X , Smjerovi i metodologije komparativnog proučavanja hrvatske književnosti , ur. C. Pavlović, V. Glunčić-Bužančić, Split, Književni krug, str. 122-134. - -ll- , 2006, “Iluzija stvarnosti: Godišnja doba Petra Krelje kao granični film”, HFLj, br. 48, str. 48-55, 197. - -ll- , 1998, “Ekranizacija Notturna Ksavera Šandora Gjalskog”, HFLj, br. 16, str. 97-102., -ll- , 2024, Predavanja o filmskom modernizmu, Zagreb: Leykam International (poglavlja o Tomislavu Gotovcu i Zagrebačkoj animaciji). - Kalčić, Silva, 2003, „Umjetnost slike, zemlje i zvuka. Razgovor s Ivanom Ladislavom Galetom“, Up&Underground art dossier, br. 6, str. 88-109. - Keser Battista, Ivana, 2010, „Filmski esejizam Ante Babaje: tijelo kao proces suđenja“, HFLj, br. 63. - Kovačević, Sanja, 2000, „Patrijarhalnost u filmovima Zvonimira Berkovića“, HFLj, br. 22, str. 133-146.
  2. - Kragić, Bruno, 2009, „Rondo u prostoru i prostor Ronda“, HFLj, br. 59 (također u Dani Hvarskoga kazališta 32. Prostor i granice hrvatske književnosti i kazališta, N. Batušić i dr., ur., ZG, Split: HAZU, Književni krug, 2006.) - -ll- , 2008, „Početak kao najava kraja: Događaj i Kamenita vrata“, Dani Hvarskoga kazališta. Počeci u hrvatskoj književnosti i kazalištu, N. Batušić, ur., ZG, Split: HAZU, Književni krug - Krelja, Petar, 2010, „Breza – film za sva vremena“, HFLj, br. 62. - Lovrić, Sanja, 2010, „Poetizacija narativnog: neki aspekti Ronda Zvonimira Berkovića“, HFLj, 64, str. 52-62. - Lučić, Krunoslav, 2009, „Metafilmske strukture i oblici (samo)svijesti u hrvatskom i svjetskom filmu“, HFLj, br. 57/58. - Martinac, Ivan, 2001, Martinac. 41 godina filmskog stvaralaštva 1960-2001, ZG: HFS, OPUS. - Munitić, Ranko i dr., 1978-1986, Zagrebački krug crtanog filma 1-4, ZG. - Nenadić, Diana, 2010, „Pisanje sebe pogledom: Dobro jutro Ante Babaje“, HFLj, br. 63. - Paulus, Irena, 2010, „Simbolika zvuka u igranim filmovima Ante Babaje“, HFLj, br. 62. - Pavičić, Jurica, 2010, Vrane, ovnovi i žene: politika i moć u filmu Lisice Krste Papića“, HFLj, br. 62. (i u knjizi J. Pavičić, 2017, Klasici hrvatskoga filma jugoslavenskog razdoblja) - -ll- , 2017, „Autobiografija komunizma: Prometej s otoka Viševice Vatroslava Mimice“, u Klasici hrvatskoga filma jugoslavenskog razdoblja, ZG: HFS, str. 119-148. - -ll- , 2017, „Breze i bukve Ante Babaje“, u Klasici hrvatskoga filma jugoslavenskog razdoblja, ZG: HFS, str. 173-188. - -ll- , 2017, „Hamlet u desetercu: Banović Strahinja Vatroslava Mimice“, u Klasici hrvatskoga filma jugoslavenskog razdoblja, ZG: HFS, str. 215-226. - Sarjanović, Petar, 2010, „Od teorije prema umjetnosti i natrag: štoperica u ruci Ivana Ladislava Galete“, HFLj, 64, str. 63-71. - Šakić, Tomislav, 2016, Modernizam u hrvatskom igranom filmu, ZG: Disput. - -ll- , 2006, „Koncert: scenarij Vladana Desnice i film Branka Belana“, Književna republika, IV, br. 3-4; str. 88-97 - Šijan, S., 2010, „Kolaž o Tomu u 24 kvadrata“, HFLj, 64, str. 6-47. - Škrabalo, Ivo, 1998, 101 godina filma u hrvatskoj 1896-1897, ZG: Globus (poglavlja o Zagrebačkoj školi crtanog filma i o autorskom filmu) - Tomislav Gotovac, 2003, ur. D. Nenadić, A. Battista Ilić, ZG: HFS, Muzej suvremene umjetnosti. - Turković, Hrvoje, 2009, „Paralelni, alternativni i subkulturni opstanak - neprofesijski dokumentarizam u Hrvatskoj“, Katalog. ZagrebDox. International Documentary Film Festival/Međunarodni festival dokumentarnog filma. Također na http://bib.irb.hr/prikazi-rad?&rad=383081 - -ll- , 2008, „Filmska osjetljivost Aleksandra Srneca“, u Aleksandar Srnec – Prisutna odsutnost, ur. M. Sudac, ZG: Vlastita naklada. - -ll- , 2007, „Hrvatski eksperimentalni film šezdesetih i videoumjetnost sedamdesetih kao avangardno krilo modernizma“, u Avangardne tendencije u hrvatskoj umjetnosti, Z. Maković i A. Medić, ur., ZG: Galerija Klovićevi dvori. - -ll- , 2007, „Kanonski eksperimentator“, u Dušan Vukotić – Vud, ur. N. Pata, ZG: Korpus, Zagreb film. - -ll- , 2004, Film: zabava, žanr, stil, ZG: HFS (poglavlje o recepciji filma Koncert Branka Belana) - -ll- , 2002, „Što je eksperimentalni (avangardni, alternativni) film“, Zapis br. 38., www.hfs.hr/hfs/zapis_clanak_detail.asp?sif=192 - Vrvilo, Tanja, 2007, „Filmovi Ivana Martinca: taktilnost u zaljepcima“, HFLj, br. 52.

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2., 4. semestar
  2. Psihologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2., 4. semestar
  3. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  4. Talijanistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  5. Anglistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  6. Anglistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  7. Povijest, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  8. smjer Nastavnički, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2. semestar
  9. Arheologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  10. Sociologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  11. Filozofija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  12. Indologija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
  13. Judaistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
  14. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2., 4. semestar
  15. Nederlandistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
  16. Portugalski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2., 4. semestar
  17. Romistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
  18. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  19. Južnoslavenski jezici i književnosti, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  20. Talijanistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  21. Lingvistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  22. Germanistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  23. Poljski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  24. Češki jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  25. Filozofija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  26. Rumunjski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  27. Anglistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  28. Sociologija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
Novi i reformirani studiji
  1. Digitalna lingvistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2. semestar
  2. Romistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2. semestar
Fakultetska ponuda
  • Diplomski studij: Ljetni semestar