Akademski stupanj
doktor znanosti
Zvanje
Redoviti profesor
Organizacijska jedinica
Odsjek za komparativnu književnost
Konzultacije
utorkom od 17:30 do 18:30 sati
četvrtkom od 13:45 do 14:45 sati.
Soba
B-216
Telefon
01/4092-116
E-mail
ngilic@ffzg.hr

Rođen je 1973. u Splitu, gdje je završio srednju školu. Upisao je studij komparativne književnosti i engleskog jezika i književnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 1992. Diplomirao je 1997., upisavši potom poslijediplomski studij književnosti, a od 1998. radi na Odsjeku za komparativnu književnost. Magistrirao je 2003. temom “Filmološki aspekti naratologije”, a doktorirao 2005. temom “Filmska genologija i tipologija filmskog izlaganja” (u oba rada mentor mu je bio profesor doktor Ante Peterlić).

Predaje kolegije iz teorije i povijesti filma na Odsjeku za komparativnu književnost i na Akademiji dramske umjetnosti. Sudjelovao je na više međunarodnih simpozija (u Splitu, Zagrebu, Zadru, Szegedu, Berlinu, Grazu, Temišvaru, Washingtonu, Chicagu, Bostonu, Londonu, Beču, Beogradu, Parizu...), kao i na domaćim simpozijima (u Zagrebu, Rovinju, Komiži).

Održao je gostujuća predavanja na Humboldtovom sveučilištu u Berlinu i sveučilištima u Regensburgu i Konstanzu (Njemačka), potom u Grazu i Beču (Austrija), na Sveučilištu T. Masaryka u Brnu (Češka) te A. Mickiewicza u Poznanju (Poljska).

Bio je glavni urednik Hrvatskog filmskog ljetopisa (2010-2022), član je uredništva Književne smotre te stranog internetskog časopisa Apparatus. Član je savjeta časopisa Ubiq te član Vijeća Animafesta. Bio je član Vijeća Društveno-humanističkog područja Sveučilišta u Zagrebu, umjetnički savjetnik za dokumentarni film pri HAVC-u i član žirija više filmskih festivala i revija (npr. Pula, ZagrebDox, Dani hrvatskog filma, Mediteran film festival u Širokom Brijegu, Balkanima u Beogradu).
Dobitnik je Nagrade Filozofskog fakulteta, Nagrade SFERA, Nagrade Ante Peterlić i Nagrade Vladimir Vuković.


Razdoblje Naziv Uloga
2019 - 2022 Filmski kurikulum Suradnik
2018 - 2018 Antropocen u anglofonim kulturama Suradnik
2015 - 2017 Slika i anti-slika. Julije Knifer i problem reprezentacije Suradnik

Ključni istraživački interes
  • Filmologija
  • Povijest filma
  • Filmski modernizam i postmodernizam
  • Hrvatski film
  • Jugoslavenski i postjugoslavenski film
Članstva u profesionalnim udruženjima, stručnim i građanskim udrugama i javnim tijelima
  • Association for Slavic, East European and Eurasian Studies (ASEEES) (redovni član (2017-2019))
  • Association internationale de littérature comparée / International Comparative Literature Association (AILC/ICLA), hrvatski ogranak (redovni član)
  • Hrvatsko društvo filmskih kritičara (Predjednik Nadzornog odbora)
  • Hrvatsko udruženje za američke studije (HUAmS) (redovni član)
  • Jazz klub Zagreb
  • Nezavisni sindikat znanosti i visokog obrazovanja
Članstva u organizacijskim odborima skupova
  • 2024. ANIMAFEST SCANNER XI, Animafest Zagreb, Hulahoop, ASIFA Austria (međunarodni, znanstveni)
  • 2023. Animafest Scanner X, Animafest, Hulahoop, ASIFA Austria (međunarodni, znanstveni)
  • 2023. Filmologija, kritika, umjetnost. Skup u povodu 80. rođendana Hrvoja Turkovića, Leksikografski zavod Miroslav Krleža, Akademija dramske umjetnosti, Katedra za filmologiju Odsjeka za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta u Zagrebu (domaći, znanstveni)
  • 2022. Animafest Scanner IX, Animafest Zagreb, ASIFA - Austria, Hulahop (međunarodni, znanstveni)
  • 2021. Animafest Scanner VII, Animafest Zagreb, ASIFA - Austria, Hulahop (međunarodni, znanstveni)
  • 2020. Animafest Scanner VII, Animafest Zagreb, ASIFA - Austria, Hulahop (-, -)
  • 2019. Animafest Scanner VI, Animafest Zagreb, ASIFA - Austria, Hulahop (-, -)
  • 2019. Suvremeni film i njegove teorije, Centar za vizualne studije (-, -)
  • 2018. Animafest Scanner V, Animafest Zagreb, ASIFA - Austria, Hulahop (-, -)
  • 2018. Applied Computer Technologies, Ohrid, Tecnical University of Varna, St. Paul The Apostle University Ohrid (-, -)
  • 2017. Animafest Scanner IV, Animafest Zagreb, ASIFA - Austria, Hulahop (-, -)
  • 2016. Animafest Scanner III, Animafest Zagreb, ASIFA - Austria, Hulahop (-, -)
Uredništva u časopisima
  • Apparatus. Film, Media and Digital Cultures in Central and Eastern Europe, Frei Universitat Berlin, University of Zurich, Berlin, Zurich (Član uredničkog odbora)
  • Apparatus. Film, Media and Digital Cultures in Central and Eastern Europe, Frei Universitat Berlin, University of Zurich, Berlin, Zurich (Član uredničkog odbora)
  • Apparatus. Film, Media and Digital Cultures in Central and Eastern Europe, Frei Universitat Berlin, University of Zurich, Berlin, Zurich (Član uredničkog odbora)
  • Apparatus. Film, Media and Digital Cultures in Central and Eastern Europe, Frei Universitat Berlin, University of Zurich, Berlin, Zurich (Član uredničkog odbora)
  • Apparatus. Film, Media and Digital Cultures in Central and Eastern Europe, Frei Universitat Berlin, University of Zurich, Berlin, Zurich (Član uredničkog odbora)
  • Apparatus. Film, Media and Digital Cultures in Central and Eastern Europe, Frei Universitat Berlin, University of Zurich, Berlin, Zurich (Član uredničkog odbora)
  • Hrvatski filmski ljetopis, Hrvatski filmski savez, Zagreb (Glavni urednik)
  • Hrvatski filmski ljetopis, Hrvatski filmski savez, Zagreb (Glavni urednik)
  • Hrvatski filmski ljetopis, Hrvatski filmski savez, Zagreb (Glavni urednik)
  • Hrvatski filmski ljetopis, Hrvatski filmski savez, Zagreb (Glavni urednik)
  • Hrvatski filmski ljetopis, Hrvatski filmski savez, Zagreb (Glavni urednik)
  • Hrvatski filmski ljetopis, Hrvatski filmski savez, Zagreb (Glavni urednik)
  • Hrvatski filmski ljetopis, Hrvatski filmski savez, Zagreb (Glavni urednik)
  • Hrvatski filmski ljetopis, Hrvatski filmski savez, Zagreb (Glavni urednik)
  • Hrvatski filmski ljetopis, Hrvatski filmski savez, Zagreb (Glavni urednik)
  • Hrvatski filmski ljetopis, Hrvatski filmski savez, Zagreb (Glavni urednik)
  • Hrvatski filmski ljetopis, Hrvatski filmski savez, Zagreb (Glavni urednik)
  • Književna smotra, Hrvatsko filološko društvo, Zagreb (član uredništva)
  • Književna smotra, Hrvatsko filološko društvo, Zagreb (član uredništva)
  • Književna smotra, Hrvatsko filološko društvo, Zagreb (član uredništva)
  • Književna smotra, Hrvatsko filološko društvo, Zagreb (član uredništva)
  • Književna smotra, Hrvatsko filološko društvo, Zagreb (član uredništva)
  • Književna smotra, Hrvatsko filološko društvo, Zagreb (član uredništva)
  • Hrvatski filmski ljetopis, Hrvatski filmski savez, Zagreb (Glavni urednik)
  • Hrvatski filmski ljetopis, Hrvatski filmski savez, Zagreb (Glavni urednik)
  • Književna smotra, Hrvatsko filološko društvo, Zagreb (Član uredničkog odbora)
  • Književna smotra, Hrvatsko filološko društvo, zagreb (Član uredničkog odbora)
Nagrade i priznanja
  • 2024. Nagrada Ante Peterlić HDFK
  • 2010. Godišnja nagrada Vladimir Vuković HDFK
  • 2009. SFERA za kritiku
  • 2008. Nagrada Filozofskog fakulteta u Zagrebu

Opis znanstvene djelatnosti
http://www.ffzg.unizg.hr/kompk/index.php?show=page.php&idPage=54



Autorske knjige:

Uvod u povijest hrvatskog igranog filma, 2010, Zagreb, Leykam International (drugo izdanje: 2011).

Uvod u teoriju filmske priče , 2007, Zagreb, Školska knjiga.

Filmske vrste i rodovi , 2007 Zagreb, AGM; 2., internetsko izdanje 2013:
http://www.elektronickeknjige.com/gilic_nikica/filmske_vrste_i_rodovi/index.htm


Uredničke knjige:

Pedeset godina Svjetskog festivala animiranog filma - Animafesta Zagreb, 1972-2022 / Fifty Years of World Festival of Animated film - Animafest Zagreb, 1972-2022, 2022, Margit Antauer, Nikica Gilić (glavni urednik), Daniel Šuljić, Paola Orlić, Silvestar Mileta (izvršni urednik) (ur.). Zagreb: Hulahop. Dvojezično/Bilingual

Global Animation Theory. International Perspectives at Animafest Zagreb, 2019, ur. F. Bruckner, N. Gilić, H. Lang, D. Šuljić, H. Turković, New York et al., Bloomsbury.

Partisans in Yugoslavia. Literature, Film and Visual Culture, 2015, ur. M. Jakiša i N. Gilić, Bielefeld, transcript.

60 godina festivala igranoga filma u Puli i hrvatski film, 2013, ur. N. Gilić i Z. Vidačković, Zagreb, Matica hrvatska

3-2-1, KRENI! Zbornik radova u povodu 70. rođendana Ante Peterlića, 2006, ur. N. Gilić, Zagreb, Odsjek za komparativnu književnost i FF Press, Filozofski fakultet.

Filmski leksikon, 2003, ur. Bruno Kragić, Nikica Gilić, Zagreb, LZ “Miroslav Krleža”.



Znanstveni i stručni radovi (izbor):

"The Rats Woke Up – On Figures of Dissent in Belgrade’s Underbelly in Pavlović’s Vision" // SIC. Journal of literature, culture and literary translation, 12 (2021), 1; 1-19 doi:10.15291/sic/1.12

"Vilinski vatrogasac /ili - kako sam čitao Pavličića/" // Hrvatska revija, XXI (2021), 2; 56-57

(suautor Adrian Pelc) "Recepcija francuskoga filma u Hrvatskoj" // Emisija i recepcija: uz 80. obljetnicu rođenja Mirka Tomasovića: zbornik radova / Pavlović, Cvijeta (ur.).
Zagreb: Matica hrvatska, 2020. str. 139-150

"The Screenwriting Poetics of Ivo Brešan" // Prvi Brešanov svibanj: Zbornik radova s međunardonog znanstvenog skupa o djelu Ive Brešana održanog od 18. do 19. svibnja 2018. godine na Sveučilištu u Zadru / Levanat-Peričić, Miranda; Gospić Županović, Ana (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, 2020.

"Izazov adaptacije "Kiklopa" - neka rješenja iz filma Antuna Vrdoljaka" // Ranko Marinković - Izazovi medija : zbornik radova sa 9. Dana Ranka Marinkovića, Komiža, 21.-23. rujna 2018. / Petranović, Martina (ur.). Komiža: Grad Komiža, 2020. str. 89-100

„Modernizm a film autorski lat sześćdziesiątych w Chorwacji“, Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, Vol XXV, No 34, str. 148-154. Poznań, 2019.

„Multimedijski svjetovi Zorka Sirotića“, Čisti amaterizam. 91 godina Kinokluba Zagreb, ur. L. Ostojić, Zagreb: Kinoklub Zagreb, 2019, str. 72-81.

„Eksperiment, avangarda, alternativa: zaigrani odnos s tradicijom“, Čisti amaterizam.91 godina Kinokluba Zagrebur. L. Ostojić, Zagreb: Kinoklub Zagreb, 2019, str. 116-125.

„Kanoniziranje filma u sustavu umjetnosti u Hrvatskoj“, Komparativna povijest hrvatske književnosti. Zbornik radova XX. Književni kanon, ur. C. Pavlović, V. Glunčić-Bužančić, A. Meyer-Fraatz, Split, Zagreb: Književni krug, Odsjek za komparativnu književnost Filozofskoga fakulteta u Zagrebu, 2018. str. 223-235. (suatorica Mihaela Majcen Marinić)

„Localised dystopia in Croatian and Serbian cinema”, Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication Vol XXIII, 32; 39-47. Poznań, 2018.

"Post-Yugoslav Film and the Construction of New National Cinemas", Contemporary Southeastern Europe, 2017, 4(2), 102-120.

http://www.suedosteuropa.uni-graz.at/cse/en/article/nikica-gilic/post-yugoslav-film-and-construction-new-national-cinemas

"Dang Dai DianYing: Vatroslav Mimica de Ying Xiang Shi Xue: Zagreb Dong Hua Xue Pai zhi Zhen Shi Dian Fan", Contemporary Cinema, 2017 (11), str. 125-128.

"Dangdai dianying: Donghua dianying deSagelebu xuepai: jiti zhuyi yujing zhong de geti shi xingzhanfang", Contemporary Cinema, 2016 (11), str. 195-197.

"Narrative and Genre Influences of the Classical Narrative Cinema in the Partisan Films of Živorad-Žika Mitrović", Partisans in Yugoslavia. Literature, Film and Visual Culture, ur. M. Jakiša i N. Gilić, Bielefeld: transcript, 2015, str. 227-244.

"New Croatian Cinema. Literature and Genre in the Post-Yugoslav Era", Small Cinemas in Global Markets. Genres, Identities, Narratives, ur. Lenuta Giukin, Janina Falkowska, David Desser, Lanham, Boulder, London, New York: Lexington, 2015, str. 151-170

„Rane 1970-e i filmski slučaj Tomislava Radića“, u Poznańskie studie slawistyczne, Numer 6, 2014, str. 91 – 104. Poznań (skraćena i prerađena verzija objavljena u knjizi Otpor. Zbornik radova 42. seminara Zagrebačke slavističke škole, ur. T. Pišković i T. Vuković, Zagreb, 2014).

„Promjene u prikazu rata u novijem hrvatskom igranom filmu – stil, umjetnost, ideologija“, u Facing the Present: Transition in Post-Yugoslavia, Grazer Studien zur Slawistik, Band 6, ur. Renate Hansen-Kokoruš, Verlag Dr. Kovač, Hamburg, 2014, str. 11 – 32.

“Oficir s ružom i Najbolji Dejana Šorka – dvije vojničke naracije”, u 60 godina festivala igranoga filma u Puli i hrvatski film, ur. N. Gilić i Z. Vidačković, Matica hrvatska, Zagreb 2013, str. 117 – 132.

„Televizijska obrada Krležine poetika – Tomo Bakran Ive Štivičića i Eduarda Galića“, u Komparativna povijest hrvatske književnosti. Zbornik radova XV. (Ne)pročitani Krleža: od bteksta do popularne predodžbe, ur. C. Pavlović, V. Glunčić-Bužančić i A. Meyer-Fraatz, Književni krug Split, Odsjek za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta u Zagrebu; Split, Zagreb, 2013, str. 362 – 372.

„O žanrovskom i umjetničkom filmu u genološkoj koncepciji Hrvoja Turkovića“, u Hrvatski filmski ljetopis, 2013 (XIX), br. 73-74, str. 27 – 34.

“Film Živi i mrtvi Kristijana Milića – poteškoće “zauzimanja strana” u ratu u Bosni i Hercegovini (te u okolnim državama)”, KINO!, 2012 (V), br. 17/18., str. 146-156 i 359. Ljubljana.

“Elementi romantizma Sna doktora Mišića kao poticaj televizijskom romantizmu 1970-ih”, Komparativna povijest hrvatske književnosti, zbornik radova XIV. Romantizam – ilirizam – preporod, ur. C. Pavlović, V. Glunčić-Bužančić, A. Meyer-Fraatz,Književni krug, Odsjek za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta u Zagrebu, Split, Zagreb, 2012, str. 329-344.

„Crveni i zeleni kadar – Čaruga Rajka Grlića (i Ivana Kušana) kao slika epohe“, Komparativna povijest hrvatske književnosti, zbornik radova XIII. Poetika i politika kulture nakon 1910. godine, ur. C. Pavlović, V. Glunčić-Bužančić, A. Meyer-Fraatz,Književni krug, Odsjek za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta u Zagrebu Split, Zagreb, 2011, str. 371-380.

„Filmski medij“, u Uvod u medije, ur. Zrinjka Peruško, Zagreb, Hrvatsko sociološko društvo/Jesenski i Turk, 2011. Str. 87-108.

„Zašto Surogatov Oscar nije važan?“, Surogat stvarnosti. Pedeset godina hrvatske animacije, ur. M. Kiš i K. Pudar, HDLU, Zagreb, 2011. Str. 32-37.

“Revolution, cinema, painting: creative recycling of images in the films of Tom Gotovac (Antonio Lauer)”, Studies in Eastern European Cinema , 2010 (I), br. 1, str. 71-84. Birmingham. (http://www.atypon-link.com/INT/toc/seec/1/1)

“ Ne okreći se sine Branka Bauera: stil i ideologija ratne (partizanske) melodrame”, KINO! , 2010 (III), br. 10., str. 82-91, 327-8. Ljubljana.

“Tragovi modernizma 1960-ih u novijem hrvatskom igranom filmu”, u: Komparativna povijest hrvatske književnosti, Zbornik radova XII, Istodobnost raznodobnog. Tekst i povijesni ritmovi , ur. C . Pavlović, V. Glunčić-Bužančić i A. Meyer-Fraatz, Split – Zagreb, Književni krug i Odsjek za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta u Zagrebu, 2010., str. 420-429.

“Znanstvena fantastika između slova i slike (o nekim problemima žanrovskog stvaralaštva u književnosti i filmu)”, Književna smotra , 2009 (XLI), br. 154 (4), str. 25-32.

“Figure slobode: Držić i Dubrovnik (povodom Bulajićevog Libertasa )”, u: Komparativna povijest hrvatske književnosti, Zbornik radova XI , Držić danas. Epoha i naslijeđe , ur. C. Pavlović, V. Glunčić-Bužančić, Split, Književni krug, 2009, str. 407-418.

“Modernizam i autorski film 1960-ih u Hrvatskoj”, u: Prostor u jeziku / Književnost i kultura šezdesetih , ur. T. Bogdan et al. Zagreb, Zagrebačka slavistička škola, 2009, str. 121-126.

“Novija recepcija hrvatskog igranog filma 1950-ih – slučaj filma H-8... Nikole Tanhofera”, u: Komparativna povijest hrvatske književnosti, Zbornik radova X , Smjerovi i metodologije komparativnog proučavanja hrvatske književnosti , ur. C. Pavlović, V. Glunčić-Bužančić, Split, Književni krug, 2008, str. 122-134.

“Film kao poezija: Do posljednjeg daha ”, u: Poslanje filologa , ur. C. Pavlović i T. Bogdan, Zagreb, FF Press – Filozofski fakultet, 2008.

“Filmska fantastika i znanstvena fantastika u kontekstu teorije žanra”, Ubiq , 2 (I), Zagreb, 2008, str. 200-213.

“Klasifikacijski dodiri književne i filmske teorije: kratki uvod”, Književna smotra , 2007 (XXXIX), br. 143, str. 3-10.

“Iluzija stvarnosti: Godišnja doba Petra Krelje kao granični film”, Hrvatski filmski ljetopis , 2006 (XII), br. 48, str. 48-55, 197.

”O konstrukciji i čitanju zvijezda”, Književna smotra , br. 139, 2006, str. 59-69.

“Filmska fikcionalnost i problem klasifikacije”, Umjetnost riječi 3/4, 2005 (XLIX), str. 229-242.

“Predratna psihoza: slike tridesetih u Izbavitelju Krste Papića”, u: Komparativna povijest hrvatske književnosti, Zbornik radova VII , Hrvatska književnost tridesetih godina 20. stoljeća , ur. C. Pavlović, V. Glunčić-Bužančić, Split, Književni krug, 2005.

“Film Goli čovjek Obrada Gluščevića kao marinkovićevski teatar”, u: Komparativna povijest hrvatske književnosti, Zbornik radova VI, Europski obzori Marinkovićeva opusa , ur. M. Tomasović, V. Glunčić-Bužančić, Split, Književni krug, 2004.

“Naratologija i filmska priča”, Hrvatski filmski ljetopis , X (2004), br. 37.

“Filmološki formalizam i velike teorije (Prilog polemici o kulturalnim studijima)”, Hrvatski filmski ljetopis , IX (2003), br. 35.

“‘Kameni horizonti' – model socrealističke prezentacije i hrvatska kultura pedesetih”, u: Komparativna povijest hrvatske književnosti, Zbornik radova V, Krugovi i hrvatska književnost pedesetih godina prošlog stoljeća , ur . M. Tomasović, V. Glunčić-Bužančić, Split, Književni krug, 2003, str. 159-169.

“Kritička naratologija na djelu (S. Vojkovic: Subjectivity in the New Hollywood Cinema )”, Hrvatski filmski ljetopis , VIII (2002), br. 29, str. 155-160.

“Polemika i priča Predraga Raosa”, Nova Istra , VII (2002), str. 146-149.

“Tržišno i književno kodiranje rane i suvremene filmske publicistike u Hrvatskoj”, u: Komparativna povijest hrvatske književnosti, Zbornik radova IV, Hrvatska književnost od 1914. do 1930. i njezin europski kontekst , ur . M. Tomasović, V. Glunčić-Bužančić, Split, Književni krug, 2002, str. 134-147.

“Filmološki kognitivizam i teorijski model Hrvoja Turkovića”, Zarez , II (2000), br. 34, str. 34-5.

“Periodizacijska problematika filmskog postmodernizma”, Hrvatski filmski ljetopis , VI (2000), br. 23, str.132-141.

“Recepcija moderne/modernizma u hrvatskim časopisima od 1970-1990.”, u: Komparativna povijest hrvatske književnosti, Zbornik radova II, Moderna , ur. M. Tomasović, V. Glunčić-Bužančić, Split, Književni krug, 2000, str. 123-144.

“Nostalgični modus postmoderne i nostalgija kao tema i značajka kraja (filmskog) stoljeća”, Hrvatski filmski ljetopis , VI (2000), br. 21, str. 60-64.

“Notturno, položaj novele i filma u mijeni stilskih formacija”, u: Komparativna povijest hrvatske književnosti, Zbornik radova I, XIX. stoljeće , ur. D. Duda i dr., Split, Književni krug, 1999, str. 226-237.

“Ekranizacija Notturna Ksavera Šandora Gjalskog”, Hrvatski filmski ljetopis , IV (1998), br. 16, str. 97-102.

“Aliens ( Tuđinci ):­ Interpretacija”, Hrvatski filmski ljetopis , IV (1998), br. 13, str. 127-134.

“Pripovjedač i podrazumijevani autor u teorijskom modelu Seymoura Chatmana”, Hrvatski filmski ljetopis , III (1997), br. 11, str. 83-92.