Naziv
Hispansko-američka književnost i europska periodizacija - od 16. do 19. stoljeća
Organizacijska jedinica
Odsjek za romanistiku - Španjolski
ECTS
4
Šifra
52156
Semestri
zimski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Kolegij je preduvjet za upis ili polaganje
Kolegij je potrebno položiti za

Cilj
Upoznati studente s glavnim karakteristikama razvoja hispansko-američke književnosti od uspostave potkraljevstava do kraja XVIII. stoljeća, problematičnosti primjene tradicionalne europske periodizacije na kolonijalnu, i općenito hispanskoameričku književnost, te odnos poluotočne i prekomorske književnosti na španjolskom jeziku u razdoblju od XVI. do XIX. stoljeća. Osposobiti studente za samostalno proučavanje, analizu i komentiranje kolonijalnih tekstova iz očišta istaknuta u nazivu predmeta i kolegija.
Sadržaj
  1. Amerika prije Kolumba. Europski imaginarij i Novi svijet. Otkriće i osvajanje.
  2. Prva izvješća: dnevnici, izvještaji, izvještajna pisma, kronike i povijesti Cristóbal Colón: Diario de a bordo; Hernán Cortés: Cartas de relación; Gonzalo Fernández de Oviedo: Sumario de la natural historia de las Indias; Bernal Díaz del Castillo: Historia verdadera de la conquista de la Nueva España.
  3. Diskurs poraza i novih identiteta. Alvar Núñez Cabeza de Vaca: Naufragios. Diskurs osude. Bartolomé de las Casas. Brevísima relación de la destrucción de las Indias.
  4. Društveni i kulturni kontekst kolonije. Kazalište.
  5. Epika. Alonso de Ercilla y Zúñiga: La Araucana (odabrani ulomci). Nova perspektiva u prikazu Amerike. El Inca Garcilaso de la Vega: Comentarios reales.
  6. Barok u Hispanskoj Americi. Kazalište.
  7. Pjesništvo: Sor Juana Inés de la Cruz (odabrane pjesme).
  8. Proza: Carlos de Sigüenza de Góngora: Infortunios de Alonso Ramírez.
  9. Alonso Carrió de la Vadera: El Lazarillo de ciegos caminantes; José Joaquín Fernández Lizardi: Periquillo Sarniento. Ideja nezavisnosti španjolske Amerike u književnosti.
  10. Romantizam u Hispanskoj Americi. Estaban Echevarria: La cautiva.
  11. Promišljanja o nacionalnom identitetu. Domingo Fausto Sarmiento: Facundo. (odabrani ulomci). Gaučko pjesništvo. José Hernandez: El gaucho Martín Fierro (odabrani ulomci).
  12. Kostumbrizam. Ricardo Palma: Tradiciones peruanas (odabrani tekstovi).
  13. Realizam i naturalizam. Hispanskoamerički roman devetnaestog stoljeća. Eugenio Cambaceres: En la sangre.
  14. Modernizam. Manuel Gutiérrez Nájera, José Asunción Silva, Rubén Darío, José Martí (odabrani tekstovi).
  15. Nastajanje novog hispanoamerikanizma/latinoamerikanizma. José Martí: Nuestra América. José Enrique Rodó: Ariel.

Ishodi učenja
  1. Student će moći opisati i objasniti razvoj književnih vrsta i dominantnih stilova u hispanskoameričkoj književnosti danog razdoblja, razviti vještine učenja nužne za snalaženje u književno-povijesnim pojavama hispanskog kulturnog kruga i za nastavak studija u području književnosti na višoj razini studiranja te biti kadar prepoznavati i vrednovati relevantnu primarnu i sekundarnu građu i adekvatno ju koristiti u procesu razvijanja znanja i tumačenja tekstova.
  2. Student će biti kadar interpretirati relevantne podatke iz hispanskoameričke književnosti od 16. do 19. stoljeća te ih moći koristiti u širem sagledavanju kulturnih i društvenih pojava.
  3. Student će moći opisati, objasniti i komentirati razvoj književnih vrsta i dominantnih stilova u hispanskoameričkoj kolonijalnoj književnosti, kao i terminologiju vezanu uz to područje.
  4. Moći će analizirati djela obvezatne primarne literature te primijeniti iste analitičke postupke na drugim tekstovima iz navedenog razdoblja.
  5. Moći će argumentirati svoje kritičko mišljenje o razvoju hispanskoameričke književnosti od 16. do 19. stoljeća i njezinom odnosu prema španjolskoj književnosti istog razdoblja.
  6. Moći će primijeniti znanje u rješavanju problema na području kojim se kolegij bavi.
  7. Moći će prikazati svoje znanje u komunikaciji sa stručnjacima na svom području te procijeniti tuđa znanja i kompetencije.
  8. Student će razviti vještine učenja nužne za snalaženje u književno povijesnim pojavama hispanskog kulturnog kruga i za nastavak studija u području književnosti na višoj razini studiranja
  9. Student će biti kadar interpretirati relevantne podatke iz hispanskih književnosti te ih moći koristiti u širem sagledavanju kulturnih i društvenih pojava
Metode podučavanja
Izravno poučavanja na predavanjima. Poučavanje vođenim otkrivanjem i raspravom tijekom analize i kritičkog tumačenja tekstova primarne literature na predavanjima i seminaru čitanja. Samostalno učenje tijekom čitanja primarne literature, proučavanja sekundarne literature te pripremanja za polaganje pismenog ispita.
Metode ocjenjivanja
Aktivnim sudjelovanjem u nastavi studenti moraju znati objasniti i komentirati elemente razvoja hispanskoameričke književnosti od16. do 19. stoljeća po navedenim tematskim cjelinama čitajući o njima prije svakog predavanja u skriptama i ostaloj navedenoj sekundarnoj literaturi. Također moraju analizirati odabrane tekstove koje su prethodno pročitali i pripremili za predavanje. Moraju argumentirati svoja stajališta i komentirati ih u suradnji s ostalim studentima. Također moraju primijeniti stečeno znanje u prikazu i analizi djela obvezatne primarne literature.
Tijekom semestra ocjenjuje se i vrednuje: studentovo sudjelovanje u navedenim aktivnostima na nastavi, uspjeh u analizi primarne literature, te sposobnost objašnjavanja, sinteze i prikaza osnovnih znanja iz hispanskoameričke književnosti od 16. do 19. stoljeća na pismenom ispitu. Studenti koji su iz kontinuirane evaluacije tijekom semestra dobili negativnu ocjenu dužni su polagati i usmeni ispit. Studenti mogu položiti pismeni ispit putem kolokvija. Tijekom semestra održat će se dva kolokvija. Studenti ne mogu pristupiti pisanju drugog kolokvija, ako prethodno nisu položili prvi. Datum pisanja kolokvija odredit će se u dogovoru sa studentima.

Obavezna literatura
  1. Alvar Núnez Cabeza de Vaca: Naufragios
  2. Carlos de Sigüenza y Góngora: Infortunios de Alonso Ramírez
  3. Esteban Echevarría: La cautiva
  4. Ricardo Palma: Tradiciones peruanas (odabrani tekstovi)
  5. Eugenio Cambaceres: En la sangre
  6. Bellini, Giuseppe: Nueva historia de la literatura hispanoamericana, Madrid, Castalia, 1997.
  7. Fernández, Teodosio; Selena Millares y Eduardo Becerra: Historia de la literatura hispanoamericana, Madrid, Universitas, 1995.
  8. Goic, Cedomil (ed.): Historia y crítica de la literatura hispanoamericana, I y II, Barcelona, Crítica, 1988.
  9. Oviedo, José Miguel: Historia de la literatura hispanoamericana, I y II, Madrid, Alianza, 2018 i 2020.
  10. Polić Bobić, Mirjana: Rađanje hispanskoameričkog svijeta, Naklada Ljevak 2008.
  11. Madrigal, Luis Íñigo: Historia de la literatura hispanoamericana, vol. 1 i 2, Madrid, Cátedra, 1992 i 1999.
  12. Skripta s uručcima s predavanja, člancima i odlomcima iz književnih djela
Dopunska literatura
  1. Irving Albert Leonard: Los libros de conquistador, Fondo de Cultura Economica, 2009
  2. José Antonio Maravall: La cultura del Barroco: análisis de una estructura histórica, Barcelona: Ariel S. A., 2002
  3. Robert Ricard : La Conquista espiritual de México, ensayo sobre el apostolado y los métodos misioneros de las órdenes mendicantes en la Nueva Espana de 1523-24 a 1572, México : Jus . Polis, 1947
  4. Demetrio Estébanez Calderón: Breve diccionario de términos literarios. Madrid: Alianza Editorial, 2000

Obavezan predmet na studijima
Stari studiji
  1. Španjolski jezik i književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 5. semestar