Naziv
Izabrane ruske drame
Organizacijska jedinica
Katedra za ruski jezik i književnost
ECTS
3
Šifra
70426
Semestri
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Kolegij je posvećen kategoriji drame kao filmske vrste. Stoga će studenti na kolegiju izučavati zakonitosti filmske dramaturgije i drame kao središnjega žanra ruske suvremene kinematografije. Kolegiju je cilj da studenti upoznaju osnovne filmske škole, pravce, redatelje i probleme s kojima se susreće ruska filmska drama u drugoj polovici 20. stoljeća i početkom 21. stoljeća. Studenti će na temelju teorijskoga okvira i samostalnih analiza izabranih filmskih predložaka steći uvid u tzv. ”bolna mjesta” i ”bolne emocije” kojima je prožeta ruska kinematografija sovjetskoga i postsovjetskoga perioda. U istraživanju egzistencijalnih, društveno-političkih i intimnih drama na filmskome platnu studenti će kroz pojedinačni i grupni rad analizirati filmski jezik i stil različitih ruskih redatelja (od M. Kalatozova do A. Zvjaginceva).
Sadržaj
  1. UVOD U KOLEGIJ I NAČIN RADA. UPUTE ZA IZRADU SEMINARSKIH RADOVA.
  2. FILMSKA DRAMA – METODOLOŠKI PROBLEMI S DRAMOM. POSTAVKA PROBLEMA, IZUČAVANJE I POSTAVLJANJE GRANICA.
  3. KALATOZOV KAO VJESNIK NOVOGA DISKURSA I NOVE RUSKE DRAME: ”LETJAT ŽURAVLI” I DRUGI FILMOVI.
  4. NOVI FILMSKI JEZIK 1950-IH I 1960-H GODINA. BORBA PROTIV SHEMATIZMA. NOVI NARAŠTAJ RUSKIH REDATELJA I NOVA LIRSKA KOMEDIJA: ”JA ŠAGAJU PO MOSKVE” G. DANELIJE.
  5. POVIJEST VS POJEDINAC. FILM ”IVANOVO DETSTVO” A. TARKOVSKOGA.
  6. RAZVOJ FILMSKE DRAME U RAZDOBLJU ZASTOJA (L. BREŽNEVA) 1970-IH GODINA I DOMINACIJA TELEVIZIJSKE PRODUKCIJE. POPULARNE MELODRAME VS AUTORSKI (ZABRANJENI) FILM: ”IRONIJA SUD'BY, ILI S LEGKIM PAROM!” È. RJAZANOVA - ”DOLGIE PROVODY” K. MURATOVE.
  7. KOLOKVIJ
  8. ŽANR SOCIJALNE DRAME U RAZDOBLJU PERESTROJKE. ”MOJ DRUG IVAN LAPŠIN” A. GERMANA. FENOMEN CRNJAKA (RUS. ČERNUHA). FILM ”IGLA” R. NUGMANOVA.
  9. RUSKA DRAMA DEVEDESETIH. PAVEL LUNGIN: ”TAKSI BLJUZ”, 1990. NIKITA MIHALKOV: ”UTOMLËNNYE SOLNCEM”, 1994.
  10. NOVI ANTIJUNAK I FILM ”BRAT” A. BALABANOVA, 1997
  11. AUTORSKA DRAMA A. SOKUROVA. RATNA IMPLOZIJA: ”ALEKSANDRA”, 2007.
  12. NOVI JEZIK DRAME (INTIMNE I DRUŠTVENE). A. ZVJAGINCEV. FILMOVI ”VOZVRAŠČENIE” (2003) I ”LEVIАFAN" (2014) A. ZVJAGINCEVA.
  13. URBANE DRAME. ”RUSALKA” (2007) A. MELKIJAN I ”DOVLATOV” (2018) A. GERMANA MLAĐEGA.
  14. KOLOKVIJ
  15. ZAKLJUČNA RAZMATRANJA

Ishodi učenja
  1. opisati i komentirati kulturne, društvene i povijesne procese u SSSR-u i Ruskoj Federaciji
  2. dijakronijski i sinkronijski klasificirati i formulirati osnovne aspekte ruske i sovjetske književnosti, filma i kulture
  3. prezentirati vlastiti rad
Metode podučavanja
Učenje na daljinu (OMEGA). Predavanje u realnom vremenu i snimana predavanja (OMEGA). Analiza djela - diskusije, razgovor (u realnom vremenu i snimano). Power point prezentacija.
Metode ocjenjivanja
2 kolokvija ili usmeni ispit.

Obavezna literatura
  1. Frejlih, S. 2013. Teorija kino: ot Ejzenštejna do Tarkovskogo, Moskva: Akademičeskij proekt.
  2. Margolit, E. 2012. Živye i mertvoe. Zametki k istorii sovetskogo kino 1920-1960-h godov, Sankt-Peterburg: Seans.
  3. Zorkaja, N. 2005. Historija otečestvennogo kino, Sankt-Peterburg: Aleteja.
  4. Beumers, B. (ur.) 1999. Russia on Reels: The Russian Idea in Post-Soviet Cinema, I.B. Tauris: London/New York.
Dopunska literatura
  1. Lotman, Ju. 1973. Semiotika kino i problema kinoèstetiki, Èèsti Raamat: Tallin.
  2. Тalal, А. 2018. Mif i žizn' v kino: Smysly i instrumenty dramaturgičeskogo jazyka, ANO: Moskva.