Naziv
Književnost i kultura kasnog socijalizma 1 (od 1953. do 1968.)
Organizacijska jedinica
Katedra za ruski jezik i književnost
ECTS
3
Šifra
131558
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Kolegij se bavi kulturom i književnošću tzv. kasnog socijalizma (razdoblje nakon Stalinove smrti). Studente će se upoznati s nekim od ključnih književnih tekstova prvog razdoblja kasnog socijalizma (do 1968.), među kojima i s djelima nobelovaca B. Pasternaka, A. Solženicyna i M. Šolohova. Posebna će se pozornost dati specifičnostima sovjetskoga / ruskog modela kasnog socijalizma, koji je bitno obilježen pregovaranjem i/ili rušenjem mitova nastalih tijekom prve polovice 20. stoljeća, poput mita o novom sovjetskom čovjeku, „svijetloj budućnosti“, Velikom Ocu-vođi, majci-Domovini, velikoj pobjedi tijekom Domovinskog rata i novom, solidarnom besklasnom društvu, na čije mjesto dolaze novi mitovi, prije svega mit o socijalizmu „s ljudskim licem“, novom „jednostavnom sovjetskom čovjeku“, mladima kao društvenoj snazi iznimne vrijednosti i utjecaja, individualizmu i Zapadu kao „imaginarnom Drugom“. Izbjeći će se promatranje ovog razdoblja ruske sovjetske kulturne povijesti kroz prizmu odrednice totalitarizma, koja heterogeno polje kulturnih i intelektualnih praksi svodi na jednoličnost i homogenost.
Sadržaj
  1. Upoznavanje s načinom rada, studentskim obavezama i primarnom te sekundarnom literaturom. Određivanje tema seminarskih radova.
  2. Kulturna atmosfera „odjuge“. Ideja socijalizma „s ljudskim licem“ (sovjetska „lenjinijana“ – novi sovjetski mit o novom junaku). I. Erenburg, V. Pomerancev i O. Berggol'c o književnosti i umjetnosti: umjetnik kao samostalni i nezavisni istraživač stvarnosti. N. Zabolockij: Ottepel' (1953) V. Pomerancev: Ob iskrennosti v literature (1953)
  3. Status i sudbina socrealističke poetike nakon Stalinove smrti 1953. i Hruščevljeve kritike „kulta ličnosti“ 1956. Temeljne tendencije u kulturi kasnog socijalizma. (Novi) mitovi (novog) tipa jednostavnog sovjetskog čovjeka: mladost, individualizam, Zapad. Šezdesetaši – nova generacija sovjetske inteligencije. Bulat Okudžava. Novi estetski principi. Film: Ja šagaju po Moskve (red. G. Daneli, 1963)
  4. Žanr autorske pjesme. Arbat kao „mikrodomovina“ i kao etičko središte svijeta. Poezija Bulata Okudžave.
  5. „Proza u trapericama“. Novi tip mladog refleksivnog pripovjedača. Proza o mladima i za mlade. Stil kao iskaz bunta i društvenoga protesta. Elementi opozicije prema proizvodnome romanu socrealizma; Zapad kao „imaginarno Drugo“; grad kao poprište reprezentacije novih mitova (moda urbane mladeži). Vasilij Aksenov: Kollegi (1960)
  6. Oživljavanje socrealističke koncepcije ličnosti. „Jednostavni sovjetski čovjek“ kao nositelj estetskog ideala. Žanr „monumentalne pripovijesti“. Tema sjećanja na Drugi svjetski rat. Mihail Šolohov: Sud'ba čeloveka (1956-1957)
  7. Drugi svjetski rat na filmu. Film: Ballada o soldate (red. G. Čuhraj, 1959) Film: Letjat žuravli (red. M. Kalatozov, 1957)
  8. Poetika Aleksandra Solženicyna. Tko je „jednostavan sovjetski čovjek“? Dokumentarizam umjetničke proze. Gulag. Kronotop logora. Aleksandr Solženicyn: Odin den' Ivana Denisoviča (1962)
  9. Solženicyn i Šalamov. Aleksandr Solženicyn: Odin den' Ivana Denisoviča (1962) Varlam Šalamov: Nagrobnoe slovo, Sentencija i Perčatka iz: Kolymskie rasskazy (1954-1962)
  10. Uvod u čitanje romana Doktor Živago Borisa Pasternaka.
  11. Boris Pasternak: Doktor Živago, 1957.
  12. Sovjetski Savez očima Hollywooda. Film: Doktor Živago (red. D. Lean, 1965)
  13. Ponavljanje, usustavljivanje, zaključivanje.
  14. Ponavljanje, usustavljivanje, zaključivanje.
  15. Ponavljanje, usustavljivanje, zaključivanje.

Ishodi učenja
  1. opisati i komentirati kulturne, društvene i povijesne procese u SSSR-u i Ruskoj Federaciji
  2. kritički prosuđivati književno-teorijsku i književno-povijesnu građu i argumentirano obrazložiti valjanost teksta iz područja ruske književnosti i kulture
  3. sintetizirati bitno u tekstu i integrirati postojeća znanja u novi tekst
  4. procijeniti vlastite interese i kompetencije i odabrati odgovarajuća područja za nastavak obrazovanja
Metode podučavanja
klasično predavanje, diskusije uz pomno čitanje književnih i tekstova kritike, gledanje filmova i video isječaka, izlaganje seminarskih radova / eseja, Power Point prezentacije, Omega – rad, zadaće i zadaci uz tekst na daljinu.
Metode ocjenjivanja
ispit, esej

Obavezna literatura
  1. Čuprinin, S. I. 1989. Ottepel': 1953-1956. Stranicy russkoj sovetskoj literatury. Moskva.
  2. Flaker, A. 1983. Proza u trapericama. Zagreb: SNL.
  3. Gorusch, A. E.; Koenker, D. P. (ur.) The Socialist Sixties. Crossing Borders in the Second World. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
  4. Jurčak, A. 2017. Èto bylo navsegda, poka ne končilos'. Poslednee sovetskoe pokolenie. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie.
  5. Kremencov, L. P. (ur.). 2002. Russkaja literatura XX veka. V dvuh tomah. Tom 2: 1940-1990-e gody. Moskva: Academia.
  6. Lebina, N. B. 2015. Povsednevnost' èpohi kosmosa i kukuruzy: destrukcija bol'šogo stilja. Leningrad 1950-1960-e gody. Sankt-Peterburg: Pobeda.
  7. Lejderman, N. L. i Lipoveckij, M. N. 2003. Sovremennaja russkaja literatura 1950-1990- e gody. T. 1. Moskva.
Dopunska literatura

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Ruski jezik i književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 5., 7. semestar