Naziv
Jezik dramskoga teksta
Organizacijska jedinica
Odsjek za kroatistiku
ECTS
5
Šifra
250730
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Upoznavanje studenata s pojmom drame i dramskoga teksta kroz njihov povijesni razvoj. Rekonstruiranje metodologije pragmalingvistike, semiotike, multimodalne stilistike te njihovih alata. Rad na tekstovima suvremene hrvatske dramske produkcije. Uočavanje komunikacijskih i jezičnih obilježja dramskoga teksta na primjerima. Upoznavanje s dijalektičkim odnosom dramskoga teksta i predstave.
Sadržaj
  1. Drama, tekst i kontekst. Objašnjenje pojmova drame i dramskoga teksta. Razvoj dramskoga teksta i pogleda na dramski tekst od Aristotelove Poetike do danas.
  2. Metodološki pristup analizi dramskoga teksta. Komunikacijske teorije, semiotika, multimodalna stilistika i pragmalingvistika.
  3. Dijalog i monolog u dramskome tekstu. Odnos dijaloga i monologa kroz povijesni razvoj dramskoga teksta.
  4. Dvorazinska komunikacija i dramski tekst. Unutrašnja, vanjska komunikacija i posredujući komunikacijski sustav.
  5. Glavni i pomoćni tekst. Didaskalije, scenske upute, verbalna kulisa.
  6. Multimodalnost dramskoga teksta. Kako se multimodalni aspekt ostvaruje na jezičnoj razini (interakcija u svim komunikacijskim sustavima) te na vremensko-prostornoj razini (prekidanje vremenskoga kontinuiteta, montaža, simultanost umjesto sukcesivnosti).
  7. Deiktičnost dramskoga teksta. Personalna, temporalna i spacijalna deiktičnost. Kako deiktičnost pretpostavlja dijaloški karakter dramskoga teksta.
  8. Dramski prostor kao oprostorenje dramske strukture – projekcija aktantske sheme dramskoga univerzuma. Kako analiza aktantske strukture pomaže u vizualizaciji dramskoga prostora.
  9. Analiziranje likova kroz konverzacijski pristup. Konverzacijsko ponašanje likova – kooperativni princip – Griceove maksime. Kada netko govori, kada je red da netko govori ili kada treba doći na red.
  10. Odnos teksta i predstave. Povijesna evolucija odnosa te dijalektika teksta i predstave. Promatranje odnosa kroz dihotomiju prisutnost/odsutnost.
  11. Analiza dramskoga teksta – intertekstualnost dramskoga teksta s drugim dramskim formama.
  12. Analiza dramskoga teksta – teatar u teatru, reteatralizacija i autoreferencijalnost dramskoga teksta.
  13. Analiza dramskoga teksta – Griceove maksime, komunikacijska situacija i pozicije moći.
  14. Analiza dramskoga teksta – oprosterenje odnosa između likova i projekcija aktantske sheme.

Ishodi učenja
  1. upoznavanje pojma drame i dramskoga teksta
  2. razumijevanje različitih metodoloških pristupa i njihovih alata dramskome tekstu
  3. osposobljavanje za kritičko i analitičko pristupanje dramskim tekstovima
Metode podučavanja
- predavanja, seminari, radionice
- samostalni zadaci
- multimedija i mreža
- mentorski rad
Metode ocjenjivanja
- redovito pohađanje nastave
- zadaće
- pisani seminarski rad
- kolokviji
- usmena izlaganja

Obavezna literatura
  1. Aristotel. 1983. O pjesničkom umijeću. Prev. Zdeslav Dukat. Zagreb: ITRO August Cesarec.
  2. Pavis, Patrice. 2004. Pojmovnik teatra. Zagreb: ADU Zagreb, Centar za dramsku umjetnost Zagreb, Izdanja Antibarbarus d.o.o.
  3. Pfister, Manfred. 1998. Drama: teorija i analiza. Prev. Marijan Bobinac. Zagreb: Hrvatski centar ITI.
  4. Katnić-Bakaršić, Marina. 2003. Stilistika dramskog diskursa. Zenica: Vrijeme.
  5. Jonathan Culpeper – Mick Short – Peter Verdonk (ur.) 1998. Exploring the Language of Drama. London: Routledge.
Dopunska literatura
  1. Lehman, Hans-Thies. 2004. Postdramsko kazalište. Prev. Kiril Miladinov. Zagreb, Beograd: Centar za dramsku umjetnost, Centar za teoriju i praksu izvođačkih umetnosti.
  2. Dupont, Florence. 2011. Aristotel ili vampir zapadnog pozorišta. Prev. Mirjana Miočinović. Beograd: Clio.
  3. Burton, Deirdre. 1980. Dialogue and Discourse. A Sociolinguistic Approach to Modern Drama Dialogue and Naturally Occurring Conversation. London: Routledge.
  4. Mirjana Miočinović (ur.) 1981. Moderna teorija drame. Beograd: Nolit.
  5. Sarrazac, Jean-Pierre. 2015. Poetika moderne drame. Prev: Mirjana Miočinović. Beograd: Clio.
  6. Gibbons, Alison – Sara Whiteley. 2018. Contemporary Stylistics. Language, Cognition, Interpretation. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  7. McIntyre, David. 2006. Point of View in Plays. A Cognitive Stylistic approach to Viewpoint in drama and other text-types. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
  8. McIntyre, David. 2008. Integrating multimodal analysis and the stylistics of drama: a multimodal perspective on Ian McKellen’s Richard III. Language and Literature 17(4): 309–334.
  9. Gospić Županović, Ana. 2017. Nemoguća opozicija: dijalog i didaskalije (i suvremena drama). U: V. Kačić Rogošić – L. Čale Feldman (ur.) 2017. Pozornici ususret. Zbornik radova u čast sedamdesetog rođendana Borisa Senkera. 209–221.
  10. Rafolt, Leo. 2007. Odbrojavanje. Antologija suvremene hrvatske drame. Zagreb: Zagrebačka slavistička škola, Filozofski fakultet u Zagrebu.
  11. Boko, Jasen. 2002. Nova hrvatska drama – izbor iz drame devedesetih. Zagreb: Znanje.
  12. Senker, Boris. 2001. Hrestomatija novije hrvatske drame. Dio 2: 1941 – 1995. Zagreb: Disput.

Izborni predmet na studijima
  1. Arheologija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 4., 6. semestar
  2. Kroatistika, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 2., 6. semestar
  3. Povijest, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 2., 4., 6. semestar
  4. Arheologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 2., 4., 6. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Ljetni semestar