Naziv
Publicistički i medijski diskurz
Organizacijska jedinica
Odsjek za kroatistiku
ECTS
5
Šifra
250755
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
30

Cilj
Upoznavanje studenata s pojmom diskurza i njegovim najbitnijim teoretičarima 20. i 21. st. (Teun van Dijk, Ruth Wodak, Norman Fairclough). Rekonstruiranje metodologije analize diskurza i kritičke analize diskurza te njihovih alata. Korištenje stilističke analize kao jedne od disciplina koje pomažu teoriji diskurza. Rad na publicističkim i medijskim tekstovima. Uočavanje obilježja publicističko-novinarskoga stila na primjerima iz hrvatskih televizijskih emisija, tiskanih izdanja novina, novih medija. Uključivanje retoričke analize u proučavanje političkih govora i reklama. Upoznavanje s argumentacijskom strukturom i argumentacijskim pogreškama.
Sadržaj
  1. Diskurz – objašnjenje pojma, pristupi različitih teoretičara, razlika među pojmovima mediji i publicistika.
  2. Mediji i medijska pismenost.
  3. Publicistika kao funkcionalni stil hrvatskoga jezika. Uočavanja stilskih i jezičnih odrednica publicističkoga stila.
  4. Uočavanje stilskih i jezičnih odrednica publicističkoga stila autora.
  5. Vizualna retorika i semiotika naslovnica.
  6. Semiotički i retorički pristup - argumentacija.
  7. Trač i društvo spektakla.
  8. Analiza diskurza i kritička analiza diskurza.
  9. Sociodiskurzivni pristup argumentaciji.
  10. Ethos i kredibilitet političara.
  11. Reklamiranje, figurativnost i postmodernistička reklama.
  12. Konceptualna metafora i DHA-pristup komunikaciji.
  13. Konstrukcija rodnih identiteta u ženskim časopisima i drugim medijima.
  14. Kritička analiza diskurza - studija slučaja.
  15. Satira - Burkeovi okviri, politička satira.

Ishodi učenja
  1. Interpretirati, tumačiti i analizirati povijesne i suvremene tekstove na fonološkoj, morfonološkoj, morfološkoj i sintaktičkoj razini hrvatskoga jezika
  2. Primijeniti jezikoslovna znanja u pisanoj i govornoj komunikaciji.
  3. Ustvrditi odstupanja od hrvatske standardnojezične norme u pisanim tekstovima uzimajući u obzir funkcionalnostilsku raslojenost hrvatskoga jezika.
  4. Analizirati, razlikovati, raščlaniti te kritički prosuđivati vrste tekstova pisane i usmene književnosti različite namjene.
Metode podučavanja
- predavanja, seminari, radionice
- samostalni zadaci
- multimedija i mreža
- mentorski rad
Metode ocjenjivanja
- redovito pohađanje nastave
- zadaće
- pisani seminarski rad
- kolokviji
- usmena izlaganja

Obavezna literatura
  1. Van Dijk, Teun A. 2011. Discourse studies: a multidisciplinary introduction. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  2. Silić, Josip. 2006. Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.
  3. Reah, Danuta. 1998. The Language of Newspapers. London; New York: Routledge.
  4. Peruško, Zrinjka. 2011. Uvod u medije. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk.
  5. Bagić, Krešimir. 2025. Stilistika reklame. Zagreb: Naklada Ljevak.
Dopunska literatura
  1. Zgrabljić Rotar, N. 2005. „Mediji – medijska pismenost, medijski sadržaji i medijski utjecaji“. Medijska pismenost i civilno društvo. Sarajevo: Mediacentar Sarajevo. 9–38.str.
  2. Katnić-Bakaršić, Marina. 1999. Publicistički stil. Lingvistička stilistika. Budimpešta: Open Society Institute. 59–71.str.
  3. Kovačević; Badurina. 2001. Multimedijalni diskurs. Raslojavanje jezične stvarnosti. Rijeka: Izdavački centar.
  4. Kišiček, Gabrijela. 2013. Vizualna retorika (Istraživanja retorike u 21. stoljeću). Govor, 30,2: 153–169.
  5. Kress; Van Leeuwen. 2006. Reading Images. The Grammar of Visual Design. London: Routledge. 16-44.
  6. Škarić, I. 2011. "Jakost argumenata". Argumentacija. Zagreb: Nakladni zavod Globus. 77-97.str.
  7. Kjeldsen, Jens E. 2018. Visual rhetorical argumentation. Semiotica, 220: 69–94.
  8. Kišiček; Stanković. 2014. Retorika i društvo. Zagreb: Naklada Slap. 7-32.
  9. Amossy, R. 2009. "Argumentation in Discourse: A Socio-discursive approach to arguments". OSSA Conference Archive.
  10. Palašić, Nikolina. 2008. Verbalne strategije i manipulacija u političkom diskursu. Riječki filološki dani: zbornik radova s Međunarodnog znanstvenog skupa Riječi filološki dani. Rijeka: Filozofski fakultet. 629-639.
  11. Bagić, Krešimir. 2006. Figurativnost reklamnog diskurza. Raslojavanje jezika i književnosti. Zbornik radova. Zagreb: Zagrebačka slavistička škola. 81-95.

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Komparativna književnost, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 5. semestar
  2. Kroatistika, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 5. semestar
  3. Fonetika, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 5. semestar
  4. Komparativna književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 5. semestar