Naziv
Uvod u ikonologiju
Organizacijska jedinica
Odsjek za povijest umjetnosti
ECTS
5
Šifra
265786
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
45
Seminar
15
Terenske vježbe
15
Kolegij je preduvjet za upis ili polaganje
Kolegij je potrebno položiti za

Cilj
Kolegij ima za cilj pripremiti studenta za razumijevanje likovnog djela (»slike«) kao semiotičkog sustava znakova i značenja. Student kroz teorijski i praktični rad stječe saznanja o višeslojnosti likovnog djela i simboličkim značenjima koja izražavaju prevladavajuće sadržaje i ideje određenog razdoblja. Student stječe spoznaju o odnosu likovnog govora i tekstualnog predloška te zakonitostima formiranja likovnog govora od antike do renesanse.
Sadržaj
  1. Teorijski uvod: povijest umjetnosti kao humanistička disciplina ili zašto je poznavanje teme neophodno za potpuno shvaćanje likovnog djela. Formalna i kontekstualna povijest umjetnosti.
  2. Pojam stila i stilskog razdoblja. Kriteriji interpretacije. "Kulturno-teološko" i "estetski humanizam". Ikonografske metode.
  3. "Slika" kao komunikacija: optički znak i semiotičko tumačenje. Moć "slike": ikona, idolatrija i ikonoklazam. Didaktička uloga slike.
  4. Slojevitost umjetničkog djela: a) predikonografski opis, b) ikonografska analiza, c) ikonografska interpretacija ili ikonološka analiza.
  5. Ikonografska analiza: činjenični i izražajni sadržaj u slici.
  6. Ikonografska analiza: jezik geste i značenje geste u likovnim umjetnostima.
  7. Ikonografska analiza: tekstualni izvori / likovni uzori. Analizira se odnos tekstualnog predloška i likovnih predložaka u formiranju ikonografskog tipa, odnosno teme.
  8. Odnos teksta i slike: mnogoznačnost riječi, jednoznačnost slike, kao jedan od osnovnih problema u umjetnosti u razdoblju od antike do modernog doba (XVIII. st.).
  9. Odnos teksta i slike: mnogoznačnost riječi, jednoznačnost slike (nastavak).
  10. Narativni prikazi i narativni ciklusi: tekstualni izvori. Analiziraju se glavni tekstualni izvori za likovne teme u razdoblju od antike do renesanse.
  11. Ikonički prikazi: kultna figura u antici i kršćanstvu.
  12. Alegorijski prikazi, personifikacije i simboli: doslovno, alegorijsko, preneseno (moralno i anagogijsko) značenje.
  13. Alegorijski prikazi, personifikacije i simboli (nastavak).
  14. Likovno djelo u kontekstu: ikonografska topografija.
  15. Likovno djelo u kontekstu: ikonografska topografija (nastavak).

Ishodi učenja
  1. Demonstrirati sposobnost interpretacije slike.
  2. Opisati razvoj pojedinog motiva u umjetnosti od antike do renesanse.
  3. Navesti i objasniti slijed ideja u prikazu pojedinih tema u likovnim umjetnostima od antike do renesanse.
  4. Objasniti način na koji su pojedine teme i tipovi prikazivani u likovnim umjetnostima od antike do renesanse.
  5. Opisati kulturne uvjetovanosti likovnog djela.
  6. Navesti i objasniti glavne ideje u pojedinom razdoblju, odnosno demonstrirati uvid u kulturnu povijest razdoblja od antike do renesanse.
Metode podučavanja
Predavanja, seminari i radionice, samostalni zadaci, mentorski rad.
Metode ocjenjivanja
Pisani ispit, esej, seminarski rad, pohađanje nastave. Svaki od elemenata ima udio od 25% u ukupnoj ocjeni.

Obavezna literatura
  1. Erwin PANOFSKY, Povijest umjetnosti kao humanistička disciplina, u: Život umjetnosti, br. 13, Zagreb, 1971.
  2. Erwin PANOFSKY, Ikonološke studije, Beograd, 1975.
  3. Roelof van STRATEN, Uvod u ikonografiju, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 2003.
  4. Mieke BAL, Norman BRYSON, Semiotika i povijest umjetnosti, u: Lj. Kolešnik (ur.), Umjetničko djelo kao društvena činjenica, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 2005.
Dopunska literatura
  1. Radovan IVANČEVIĆ, Uvod u ikonologiju, u: Leksikon ikonografije, liturgike i simbolike zapadnog kršćanstva, Zagreb, 2000. (4. izdanje)
  2. Erwin PANOFSKY, Fritz SAXL, Classical Mythology in Mediaeval Art, New York, 1933.
  3. Aby WARBURG, Talijanska umjetnost i internacionalna astrologija u palači Schifanoja u Ferrari, u: M. Pelc (ur.): Ideal, Forma, Simbol, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 1995.
  4. H. E. ROBERTS (ur.), Encyclopedia of Comparative Iconography (Themes depicted in works of art), Chicago / London, 1998.
  5. David FREEDBERG, The Power of Images, Univ. of Chicago Press, 1989.
  6. Rudolf WITTKOWER, Tumačenje optičkih znakova, u: Život umjetnosti, br. 48.-49., Zagreb, 1991.
  7. Oskar BATSCHMANN, Slika – tekst: problemski odnosi, u: S. Briski-Uzelac, M. Pelc (ur.), Slika i riječ. Uvod u povijesnoumjetničku hermeneutiku, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 1997.
  8. Johann Konrad EBERLEIN, Sadržaj i smisao: ikonografsko-ikonološka metoda, u: H. Belting et al. (ur.), Uvod u povijest umjetnosti, Zagreb, 2007.
  9. Hans BELTING, Likeness and Presence, Univ. of Chicago, 1994. (odabrana poglavlja)

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Povijest umjetnosti, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar
Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Antropologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 3., 5. semestar
Novi i reformirani studiji
  1. Latinski jezik i književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar