Naziv
Poetika pamćenja
Organizacijska jedinica
Katedra za ruski jezik i književnost
ECTS
3
Šifra
102099
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Cilj je ovog kolegija na primjerima različitih književnih tekstova osvijestiti i promisliti složene odnose između književnoga stvaralaštva i procesa prisjećanja (pamćenja, sjećanja). Polazi se od teze da je sjećanje / pamćenje s jedne strane ishodište umjetničke kreativnosti (književno stvaralaštvo je samo po sebi oblik prisjećanja), a s druge će se pojam pamćenja pokušati uklopiti u širi kontekst identitetnih politika, gdje Hobsbawmov i Rangerov pojam „izmišljene tradicije“ naglašava konstruiranost povijesnih „kontinuiteta“. Posebno će nas zanimati na koje se načine umjetnički oblikuju ona kulturna pamćenja („mjesta sjećanja“, P. Nora) koja se – zbog svoje „iščašene“, „dislokacijske“ prirode (ona sjećanja koja pojedincu otežavaju svijest o koherentnosti vlastitoga identiteta; sjećanja na djetinjstvo, sjećanja u emigraciji, ratnim uvjetima, logoru itd.) – opiru jednostavnoj i linearnoj narativizaciji. Zanimat će nas također pitanja statusa i funkcije dokumentarističkog u književnoj fikciji koja tematizira prošlost, a ruska književnost će se promatrati u dvostrukosti: kroz njezine globalne/transnacionalne komponente (pamćenje, prošlost i težnja dokumentarizmu obilježja su različitih nacionalnih književnosti, a trauma je postala gotovo hegemonijski diskurz koji omogućuje autentificiranje i validaciju suvremenih formi subjektivnosti), ali i lokalne (koliko je rusku književnost moguće povezati s globalnim suvremenim strujanjima intelektualnih značenja i praksi, toliko je ona i lokalna jer je satkana od lokalnih (pri)povijesti, književnih i kulturnih tradicija te, dakako, individualnog i kolektivnog proživljenog, nacionalno specificiranijeg iskustva).
Sadržaj
  1. Uvod. Podjela tema seminarskih radova; dogovor o načinu rada.
  2. M. Brkljačić i S. Prlenda: "Zašto pamćenje i sjećanje?" E. Hobsbawm: "Izmišljanje tradicije"
  3. P. Nora: Između pamćenja i historije. Problematika mjesta. J. Assmann: Kultura sjećanja
  4. Ponavljanje teorijskoga dijela. Sumiranje, uvod u analizu književnih tekstova. Riccœur: „tales of time“ i „tales about time“. Mark Currie.
  5. M. Cvetaeva: "Moj Puškin", 1937.
  6. V. Šalamov: Kolymskie rasskazy (odabrane priče)
  7. L. Šepitko: "Kryl'ja", 1966.; P. Čuhraj: "Vor", 1997.
  8. I. Brodskij: "Men'še edinicy", 1976.
  9. Suvremena (postsovjetska) ruska književnost i pamćenje – uvod u temu.
  10. S. Aleksievič: "Vremja sekond-hend"; "U vojny ne ženskoe lico"; "Černobyl'skaja molitva" (odabrani dijelovi)
  11. S. Aleksievič: "Vremja sekond-hend"; "U vojny ne ženskoe lico"; "Černobyl'skaja molitva" (odabrani dijelovi)
  12. G. Jahina: "Zulejha otkryvaet glaza", 2015.
  13. S. Lebedev: "Predel zabvenija", 2011.
  14. M. Stepanova: "Pamjati pamjati", 2017.
  15. Zaključci.

Ishodi učenja
  1. opisati i komentirati kulturne, društvene i povijesne procese u SSSR-u i Ruskoj Federaciji
  2. procijeniti vlastite interese i kompetencije i odabrati odgovarajuća područja za nastavak obrazovanja
  3. sintetizirati bitno u tekstu i integrirati postojeća znanja u novi tekst
  4. prezentirati vlastiti rad
Metode podučavanja
predavanja, diskusije
Metode ocjenjivanja
kontinuirano praćenje, ispit

Obavezna literatura
  1. M. Brkljačić i S. Prlenda: Zašto pamćenje i sjećanje?
  2. E. Hobsbawm: Izmišljanje tradicije
  3. P. Nora: Između pamćenja i historije. Problematika mjesta.
  4. J. Assmann: Kultura sjećanja
  5. M. Cvetaeva: Moj Puškin, 1937.
  6. V. Šalamov: Kolymskie rasskazy
  7. I. Brodskij: Men'še edinicy, 1976.
  8. S. Aleksievič: Vremja sekond-hend; U vojny ne ženskoe lico; Černobyl'skaja molitva
  9. G. Jahina: Zulejha otkryvaet glaza
  10. S. Lebedev: Predel zabvenija
  11. M. Stepanova: Pamjati pamjati
Dopunska literatura
  1. G. Agamben: Ono što ostaje od Auschwitza, 2008.
  2. Aristotel: De memoria et reminiscentia // О памяти и припоминании.
  3. Ž. Benčić: Lica Mnemozine. Ogledi o pamćenju, Zagreb: Naklada Ljevak, 2006.
  4. M. Brkljačić i S. Prlenda (ur.). Kultura pamćenja i historija, Zagreb: Golden marketing. Tehnička knjiga, 2006.
  5. C. Caruth: The Wound and the Voice
  6. M. Currie: About Time. Edinburgh University Press, 2007.
  7. A. Etkind. Warped Mourning. Stories of the Undead in the Land of the Unburied. Stanford: Stanford University Press, 2013.
  8. M. Hirsch: The Generation of Postmemory
  9. D. Lugarić Vukas: „Moja domovina – SSSR“. Književnost i pamćenje u suvremenom romanu u Rusiji. Zagreb: Disput, 2023.
  10. M. Rossington; A. Whitehead (ur.) Theories of Memory. A Reader. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
  11. Б. В. Дубин: «Кровавая» война и «великая» победа, «Отечественные записки», но. 5., 2004. (u čitanci na omegi)
  12. Н. В. Эппле: Неудобное прошлое. Память о государственных преступлениях в России и других странах. Москва: Новое литературное обозрение, 2020.
  13. П. Рикер: Память, история, забвение, Москва, 2004.
  14. С. Ушакин, Е. Трубина: Травма: пункты, Москва, 2009.

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Ruski jezik i književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 6., 8. semestar