Naziv
Semantika južnoslavenskih jezika
Organizacijska jedinica
Odsjek za južnoslavenske jezike i književnosti
ECTS
5
Šifra
131715
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Cilj je kolegija upoznati studente sa složenošću značenjskih pojavnosti na primjerima južnoslavenskih jezika.
Sadržaj
  1. Uvod u kolegij i studentske obaveze.
  2. Kognati u južnoslavenskim jezicima, pozitivna i negativna interferencija.
  3. Međusobna razumljivost govornika (južno)slavenskih jezika: odnosi simetrije i asimetrije.
  4. Višejezičnost: produktivna (aktivna) i receptivna (pasivna).
  5. Lingua receptiva i komunikacijske strategije među govornicima južnoslavenskih jezika.
  6. Metodologija istraživanja kognata.
  7. Korpusna istraživanja kognata u južnoslavenskim jezicima.
  8. Korpusna istraživanja kognata u južnoslavenskim jezicima.
  9. Eksperimentalne metode u istraživanjima kognata u južnoslavenskim jezicima.
  10. Eksperimentalne metode u istraživanjima kognata u južnoslavenskim jezicima.
  11. Mjerenje razina međusobne razumljivosti i komunikacijske kompetencije kod bliskosrodnih jezika.
  12. Izlaganja seminarskih radova
  13. Izlaganja seminarskih radova
  14. Izlaganja seminarskih radova
  15. Izlaganja seminarskih radova

Ishodi učenja
  1. opisati suvremene teorijske pristupe u analizi značenja
  2. klasificirati tipove značenjskih odnosa u južnoslavenskim jezicima
  3. vrednovati i opravdati primjenjivost pojedinog modela opisa na analizu značenjskih pojavnosti u južnoslavenskim jezicima
  4. osmisliti i provesti poredbeno istraživanje kognata u južnoslavenskim jezicima
  5. prezentirati rezultate svojega istraživanja
  6. analizirati i objasniti jezična obilježja tekstova na odabranim južnoslavenskim jezicima na gramatičkoj i semantičkoj razini
  7. objasniti i raspraviti stečena znanja sa stručnjacima i laicima u širim slavističkim okvirima
  8. povezati i smjestiti stečena znanja o južnoslavenskim jezicima u širi, općelingvistički kontekst
  9. preispitati i zastupati mišljenje o jezičnim, književnim i kulturnim procesima u okviru poredbene povijesti južnoslavenskih jezika i književnosti
Metode podučavanja
Na predavanjima će se uglavnom koristiti frontalna ili predavačka metoda, a na seminarima će se izrazito poticati analitička metoda kritičkog čitanja i raspravljački oblici rada. Posebno će se poticati individualni istraživački rad.
Metode ocjenjivanja
Uvjet za izlazak na ispit je predana analiza odabranog istraživačkog problema prema uputama dobivenim od nastavnika. Usmeni ispit.

Obavezna literatura
  1. Bahtina-Jantsikene, Daria Daria (2013). Alignment in Lingua Receptiva: From Automaticity towards Monitored Code-Switching. Eesti Ja Soome-Ugri Keeleteaduse Ajakiri. Journal of Estonian and Finno-Ugric Linguistics 4, izd. 2: 51–77.
  2. Blees, Gerda J. i Jan D. Ten Thije (2015). Receptive Multilingualism and Awareness. U Language Awareness and Multilingualism, ur. Jasone Cenoz, Durk Gorter, i Stephen May, 1–13. Cham: Springer International Publishing.
  3. Gooskens, Charlotte, Vincent J. Van Heuven, Jelena Golubović, Anja Schüppert, Femke Swarte, i Stefanie Voigt (2018). Mutual Intelligibility between Closely Related Languages in Europe. International Journal of Multilingualism 15, izd. 2 (2018.): 169–93.
  4. Lewis, Kristian. Lažni prijatelji. Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, 2016.
  5. Peti-Stantić, Anita (2014). Pravi in lažni slovenski in hrvaški prijatelji. U Prihodnost v slovenskem jeziku, literaturi in kulturi, 201–9. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta.
  6. Pavlović, Nataša i Mateusz-Milan Stanojević (2020). Znanstvena istraživanja jezika i prevođenja. Zagreb: FF Press.
  7. Raffaelli, Ida. (2015). O značenju – uvod u semantiku. Zagreb: Matica hrvatska.
  8. Tušek, Jelena (2015). Slovensko-hrvatski lažni prijatelji. U Meddisciplinarnost v slovenistiki, ur. Simona Kranjc. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta.
Dopunska literatura
  1. Matasović, Ranko (2011) Što je srednjojužnoslavenski? Jezik : časopis za kulturu hrvatskoga književnog jezika 58, izd. 3 (2011.): 81–90.

Izborni predmet na studijima
  1. Južnoslavenski jezici i književnosti, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  2. Povijest, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
Fakultetska ponuda
  • Diplomski studij: Zimski semestar