Naziv
Teorija književnosti: Uvod u teoriju medija
Organizacijska jedinica
Odsjek za komparativnu književnost
ECTS
6
Šifra
64215
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Cilj je kolegija omogućiti studenticama i studentima da steknu uvid u najistaknutije teorijske pristupe medijskoj kulturi, da se upoznaju s ključnim pojmovima i problemima povezanima s proizvodnjom, tekstovima i praksama te recepcijom u medijskom polju te da ovladaju primjenom usvojenih teorijskih i metodoloških postavki u samostalnim analizama.

U uvodnom ćemo se dijelu stoga upoznati s najutjecajnijim teorijskim pristupima medijskoj kulturi. Naglasak ćemo staviti na one koji su se tijekom 20. stoljeća razvili u marksističkoj tradiciji i koji su ostavili najdublji trag u polju teorije kulture, no tijekom kolegija redovito ćemo se osvrtati i na ostale tradicije u području društveno-humanističkih znanosti. U središnjem ćemo se dijelu kolegija prvo posvetiti usvajanju kategorijalnog aparata za analizu proizvodnje, tekstova i praksi te recepcije u medijskom polju. U raspravama u tom dijelu kolegija prednost ćemo davati suvremenim primjerima, no težit ćemo uspostavi kontinuiteta između „staroga“ i „novoga“, koji se u medijskom polju, ali i samoj teoriji medija, nerijetko previđaju. Na te ćemo se rasprave nadovezati razmatranjem odnosa medija i svakodnevice te medija i javne sfere oslanjajući se na doprinose feminističke kritike. Kolegij ćemo zaokružiti raspravom o aktualnim teorijskim problemima i analizom prema zajedničkom dogovoru.
Sadržaj
  1. Uvod u kolegij
  2. Teorijski temelji: Frankfurtska škola
  3. Teorijski temelji: Centar za suvremene kulturalne studije u Birminghamu
  4. Proizvodnja: tehnologija i institucije
  5. Proizvodnja: rad
  6. Tekstovi i prakse: reprezentacija
  7. Tekstovi i prakse: žanr
  8. Tekstovi i prakse: identitet
  9. Recepcija: publika
  10. Mediji i svakodnevica
  11. Mediji i javna sfera
  12. Adaptacije i transmedijalnost
  13. Rasprava o aktualnim teorijskim problemima prema dogovoru
  14. Analiza primjera prema dogovoru
  15. Zaključna rasprava i evaluacija

Ishodi učenja
  1. Opisati najistaknutije teorijske pristupe medijskoj kulturi.
  2. Navesti i objasniti ključne pojmove povezane s proizvodnjom i distribucijom, tekstovima i praksama te recepcijom u medijskom polju.
  3. Opisati odnos medija i javne sfere te medija i svakodnevice.
  4. Primijeniti pojmove i metode teorije medija u raspravama o odnosu medija i književnosti, televiziji i novim medijima.
  5. Predstaviti rezultate vlastitog istraživanja u usmenom ili pisanom obliku.
Metode podučavanja
Predavanja i seminari.
Metode ocjenjivanja
Pohađanje nastave, redovita priprema literature za nastavu, usmeno izlaganje, esej, usmeni ispit.

Obavezna literatura
  1. Anable, Aubrey. 2018. „Rhythms of Work and Play“. U: Playing with Feelings: Video Games and Affect. Minneapolis/London: University of Minnesota Press: 71–101.
  2. Ang, Ien. 1996. „On the Politics of Empirical Audience Research“. U: Living Room Wars: Rethinking Media Audience for a Postmodern World. London/New York: Routledge: 29–44.
  3. Berlant, Lauren. 2008. „Preface“. U: The Female Complaint: The Unfinished Business of Sentimentality in American Culture. Durham/London: Duke University Press: vii–xiv.
  4. de Peuter, Greig. 2011. „Creative Economy and Labor Precarity: A Contested Convergence“. Journal of Communication Inquiry 35, 4: 417–425.
  5. Eder, Jens. 2015. „Transmediality and the Politics of Adaptation: Concepts, Forms, and Strategies“. U: The Politics of Adaptation: Media Convergence and Ideology. Ur. Dan Hassler-Forest i Pascal Nicklas. Houndmills: Palgrave Macmillan: 66–81.
  6. Fraser, Nancy. 1990. „Rethinking the Public Sphere: A Contribution to the Critique of Actually Existing Democracy“. Social Text 25/26: 56–80.
  7. Gillespie, Tarleton. 2010. „The politics of ‘platforms’“. New Media & Society 12, 3: 347–364.
  8. Gledhill, Christine. 1997. „Genre and Gender: The Case of Soap Opera“. U: Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Ur. Stuart Hall. London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage Publications i The Open University: 337–386. Ulomci.
  9. Hall, Stuart. 2006 [1980]. „Kodiranje/dekodiranje“. U: Politika teorije: zbornik rasprava iz kulturalnih studija. Ur. Dean Duda. Prev. Jelena Šesnić. Zagreb: Disput: 127–139.
  10. Hall, Stuart. 1997. „The Work of Representation“. U: Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Ur. Stuart Hall. London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage Publications i The Open University: 13–74.
  11. Horkheimer, Max i Theodor Adorno. 1974 [1947]. „Kulturna industrija“. U: Dijalektika prosvjetiteljstva. Prev. Nadežda Čačinovič-Puhovski. Sarajevo: Veselin Masleša: 132–179.
  12. McLuhan, Marshall. 2008 [1964]. „Medij je poruka“ i „Vrući i hladni mediji“. U: Razumijevanje medija: mediji kao čovjekovi produžeci. Prev. David Prpa. Zagreb: Golden marketing: 13–33.
  13. Moran, Marie. 2015. „Identity and Capitalism in the Twenty-first Century“. U: Identity and Capitalism. London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage: 155–179.
  14. Ross, Andrew. 2007. „Nice Work if You Can Get It: The Mercurial Career of Creative Industries Policy“. U: MyCreativity Reader: A Critique of Creative Industries. Ur. Geert Lovink i Ned Rossiter. Amsterdam: Institute of Network Cultures: 17–41. Ulomci.
Dopunska literatura
  1. Arditi, David. 2021. Streaming Culture: Subscription Platforms and the Unending Consumption of Culture. Bingley: Emerald Publishing Limited.
  2. Arkenbout, Chloë, Jack Wilson i Daniel de Zeeuw, ur. 2021. Critical Meme Reader #1: Global Mutations of the Viral Image. Amsterdam: Institute of Network Cultures.
  3. Arkenbout, Chloë i Laurence Scherz, ur. 2022. Critical Meme Reader #2: Memetic Tacticality. Amsterdam: Institute of Network Cultures.
  4. Baudrillard, Jean. 2001 [1981]. „Implozija smisla u medijima“. U: Simulakrumi i simulacija. Prev. Zlatko Wurzberg. Karlovac: Naklada DAGGK: 113–123.
  5. Benjamin, Walter. 1986 [1936]. „Umjetničko djelo u razdoblju tehničke reprodukcije“. U: Estetički ogledi. Prev. Snješka Knežević. Zagreb: Školska knjiga: 125–151.
  6. Bignell, Jonathan i Faye Woods. 2023. An Introduction to Television Studies. Fourth Edition. Oxon/New York: Routledge.
  7. Briggs, Asa i Peter Burke. 2020. A Social History of the Media. Fourth Edition. Cambridge: Polity Press.
  8. Brooker, Will i Deborah Jermyn, ur. 2003. The Audience Studies Reader. London/New York: Routledge.
  9. Brunsdon, Charlotte, Julie D'Acci i Lynn Spigel, ur. 1997. Feminist Television Criticism: A Reader. Oxford: Clarendon Press.
  10. de Certeau, Michel. 2003 [1980]. Invencija svakodnevice. Prev. Gordana Popović. Zagreb: Naklada MD.
  11. Cohen, Stanley. 2011 [1972]. Folk Devils and Moral Panics. Oxon/New York: Routledge.
  12. Eldridge, John, ur. 1995. Glasgow Media Group Reader, Volume 1: News Content, Language and Visuals. London/New York: Routledge.
  13. Habermas, Jürgen. 1989 [1962]. The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society. Prev. Thomas Burger. Cambridge: MIT Press.
  14. Hall, Stuart, Dorothy Hobson, Andrew Lowe i Paul Willis, ur. 1996. Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972–79. London/New York: Routledge.
  15. Hermes, Joke. 1995. Reading Women's Magazines. An Analysis of Everyday Media Use. Cambridge: Polity Press.
  16. Hodkinson, Paul. 2017. Media, Culture and Society: An Introduction. Second Edition. London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage.
  17. Katz, Elihu, John Durham Peters, Tamar Liebs i Avril Orloff, ur. 2003. Canonic Texts in Media Research. Cambridge: Polity Press.
  18. Kanai, Akane. 2019. Gender and Relatability in Digital Culture: Managing Affect, Intimacy and Value. Cham: Palgrave Macmillan.
  19. Lovink, Geert. 2019. Sad by Design: On Platform Nihilism. London: Pluto Press.
  20. Morley, David i Charlotte Brunsdon. 1999. The ‘Nationwide’ Television Studies. London/New York: Routledge.
  21. Philo, Greg, ur. 1995. Glasgow Media Group Reader, Volume 2: Industry, Economy, War and Politics. London/New York: Routledge.
  22. Poell, Thomas, David Nieborg i Brooke Erin Duffy. 2022. Platforms and Cultural Production. Cambridge: Polity Press.
  23. Thornham, Sue, Caroline Basset i Paul Marris, ur. 2009. Media Studies: A Reader. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Izborni predmet na studijima
  1. Komparativna književnost, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 4., 6. semestar
  2. Komparativna književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 4., 6. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Ljetni semestar