Naziv
Kognitivna lingvistika
Organizacijska jedinica
Odsjek za anglistiku
ECTS
5
Šifra
124217
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
60

Cilj
Cilj je ovoga kolegija upoznati studente s osnovnim postavkama kognitivne lingvistike, točnije kognitivne semantike i kognitivne gramatike.
Kolegij se uvodi kraćim prikazom Američke lingvistike, tj. doprinosima Boasa, Sapira, Bloomfielda i Whorfa, odnosno točnije prikazom njihovih viđenja odnosa jezika, kulture i mišljenja. Tragom te tradicije uvode se temeljne postavke kognitivne lingvistike s posebnim težištem na pojmovima prototipa i kategorije. Nadalje, obrađuju se osnovne postavke kognitivne gramatike, termini poput sheme i domene, i posebna se pažnja posvećuje usporedbi strukturalističkih, transformacijsko-generativnih i kognitivnogramatičkih pristupa gramatičkim pojavnostima. Gore navedene teorijske postavke analiziraju se na primjerima iz engleskoga i hrvatskoga jezika.
Sadržaj
  1. Cognitive linguistics and its links with Cognitive Science.
  2. Cognitive linguistics and its links with early American linguistics (Boas, Sapir, Whorf)
  3. Cognitive linguistics and its links with early American linguistics (Boas, Sapir, Whorf)
  4. Categories – classical and cognitive linguistic views. Relationship between TG grammar and cognitive linguistics. Notion of prototype.
  5. Categories – classical and cognitive linguistic views. Relationship between TG grammar and cognitive linguistics. Notion of prototype.
  6. Scenes and frames semantics and their relevance for cognitive linguistics.
  7. Schemas and domains and their relevance for category organization.
  8. Preparation of research topic. Discussion of methodology and aims.
  9. Basic notions of Cognitive Grammar.
  10. Cognitive Grammar.
  11. Discussion of links with theoretical constructs in classical European structuralism. Construction grammars.
  12. Submit research results. Discussion of obtained data.
  13. Synthesis and theoretical interpretation of research results.
  14. Reserved for follow-up of any of the above topics. Revision
  15. Final test.

Ishodi učenja
  1. Studenti će moći razumjeti, povezati i opisati temeljne teorijske postavke kognitivne lingvistike.
  2. Studenti će moći razlikovati između tradicionalnih i suvremenih pristupa jezičnim istraživanjima.
  3. Studenti će moći kritički prosuđivati ideje i pristupe jezičnim istraživanjima.
  4. Studenti će moći povezati znanja različitih disciplina koje pripadaju širemu pojmu kognitivne znanosti te prezentirati načine na koje se lingvistika uklapa u taj široki spektar znanstvenih istraživanja.
  5. Studenti će moći interdisciplinarno pristupati rješavanju društveno-humanističkih istraživačkih problema u novim situacijama.
  6. Studenti će moći kritički prosuđivati ulogu specifičnog anglofonog društvenog konteksta u promjenama u engleskom jeziku.
  7. Studenti će moći prepoznati utjecaje društvenih i spoznajnih čimbenika u sinkronijskoj organizaciji jezika.
  8. Studenti će moći samostalno procijeniti različite lingvističke teorijske pristupe i integrirati ih u jednu cjelinu.
  9. Studenti će moći usmeno i pismeno na engleskom jeziku prezentirati rezultate vlastitog istraživačkog rada.
Metode podučavanja
4 sata predavanja
Metode ocjenjivanja
pismeni ispit

Obavezna literatura
  1. Croft. W. i Cruse, Alen, D. (2004), Cognitive Linguistics. Cambridge University Press
  2. Dirven, R. i Verspoor, M. (1998), Cognitive Exploration of Language and Linguistics. John Benjamins Publishing Company.
Dopunska literatura
  1. Lakoff, G. (1987), Women, Fire and Dangerous Things, What Categories Reveal about the Mind. Chicago and London: The University of Chicago Press
  2. Langacker, R. W. (1987), Foundations of Cognitive Grammar: Theoretical Prerequisites, Volume I. Stanford University Press

Obavezan predmet na studijima
  1. Anglistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
Izborni predmet na studijima
  1. Anglistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  2. Anglistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  3. Anglistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij