Naziv
Leksikologija i leksikografija
Organizacijska jedinica
Katedra za skandinavske jezike i književnosti
ECTS
4
Šifra
124516
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Cilj je kolegija upoznati studente s temeljnim pojmovima leksikologije, razmotriti različite karakteristike švedskog leksika te ih upoznati s osnovnim leksikografskim principima i švedskom leksikografijom.
Sadržaj
  1. Uvod u kolegij, pojmovi leksikologija, leksikografija, leksik, riječ, lema, (ord, lemma, graford, löpord)
  2. Tvorba riječi, morfološka analiza, restmorfem
  3. Leksikon : gramatika; tvorba riječi: složenice
  4. Prijelazni oblici, izvedenice
  5. Posuđenice i njihova adaptacija
  6. Semantika riječi, referencija, intenzija, ekstenzija, vrste značenja
  7. Semantički modeli, riječi u kontrastivnoj perspektivi, leksička tipologija
  8. Formalni i značenjski odnosi u leksiku značenju; švedsko-hrvatski lažni prijatelji
  9. Kombinacije riječi: sintagme, kolokacije, frazeološke jedinice - vrste, gramatička i semantička svojstva (valencija/argumentna struktura), unika konstituenter
  10. Jezične tehnologije, Språkbanken, korpusi švedskog jezika, konkordancije; rad s elektroničkim korpusima, priprema za samostalno korpusno istraživanje
  11. Leksikografija, leksikografski priručnici, bitne okolnosti pri izradi leksikografskih priručnika
  12. Leksikografske kategorije; natuknice, rječnički članak (osnovna načela), objašnjenja: rječnički ekvivalent, različite vrste definicija
  13. Tipovi rječnika Priprema za seminarski rad (leksikografija)
  14. Prezentacija korpusnog istraživanja (po grupama)
  15. Švedska leksikografija, rječnici i leksikoni suvremenog švedskog

Ishodi učenja
  1. lingvističkim metajezikom opisati karakteristike i specifičnosti švedskog leksika
  2. objasniti osnovne leksikografske kategorije te opisati različite vrste leksikografskih priručnika;
  3. opisati najvažnije leksikografske priručnike i elektroničke korpuse švedskog jezika;
  4. vrednovati te se učinkovito služiti različitim tiskanim i elektroničkim rječnicima i terminološkim bazama;
  5. komunikacijski učinkovito usmeno prezentirati rezultate vlastitog stručnog rada, na švedskom i na hrvatskom jeziku;
  6. procijeniti vlastite interese i kompetencije te odabrati odgovarajuća područja i metode za nastavak formalnog ili samostalnog cjeloživotnog obrazovanja
Metode podučavanja
predavanje, rasprave na satu, e-učenje, konzultacije u vezi s grupnim zadatkom, konzultacije o pojedinačnom seminarskom zadatku
Metode ocjenjivanja
Ocjena pojedinih elemenata: pismenog ispita, dvaju seminarskih zadataka (grupnog i pojedinačnog), prezentacije, doprinosa nastavi.

Obavezna literatura
  1. Malmgren, S-G. (1994). Svensk lexikologi, ord, ordbildning, ordböcker och orddatabaser; Lund: Studentlitteratur
  2. Leech, G. (1981) Semantics: The Study of Meaning.. k. 2. Penguin Books. 9-24
  3. 7. Enström, Ingegerd 2010/2016/. Ordens värld; Svenska ord – struktur och inlärning. Hallgren & Fallgren (izbor)
  4. Svensén, B. (2009). A handbook of laxicography: the theory and practice of dictionary-making. Cambridge: Cambridge University Press
  5. Svensén, B. (1987). Handbok i lexikografi, TNC. Esselte Studium: Stockholm
  6. Lyngfelt, B. (2021). Valens och konstruktioner; Om samspelet mellan lexikon och grammatik. u: Brandtler, Johan i Mikael Kalm (ur.) Nyanser av grammatik: Gränser, mångfald, fördjupning, 295—313. Lund: Studentlitteratur.
  7. Stefanowitsch, A. (2020). Corpus linguistics: A guide to the methodology. Berlin: Language Science Press. odabrana poglavlja
  8. Sjöström, S. (2006) Språkets struktur, betydelse och användning. Norstedts akademisk förlag. (poglavlje 2. i 4.)
Dopunska literatura
  1. af Trampe, Peter (1990). Språkbrukaren och orden, Lund: Studentlitteratur
  2. Bolander, Maria. 2001/2005/. Funktionell svensk grammatik, Stockholm: Liber AB, k. 2, 4
  3. Sjöström, S. (2001). Semantisk förändring: Hur ord får nya betydelser. Lund: Studentlitteratur
  4. Sköldberg, E. (2007). „Birds of a feather and sheep´s clothing: on unique constituents in Swedish“ u: Collocations and Idioms 1, Joensuu University Press
  5. Vogel, A. (2011). Språket, kroppen och tankarna. Studentlitteratur AB.
  6. Enström, Ingegerd 2010/2016/. Ordens värld; Svenska ord – struktur och inlärning. Hallgren & Fallgren
  7. Melin, L. i Melin, M. (2006). Språket - så funkar det. Norstedts
  8. Grünbaum, Ch. (2000). I sällskap med språket, Stockholm: Bokförlaget DN
  9. Thorell, O. (1981): Svensk ordbildning, Stockholm
  10. Beijering, K. (2012). Expressions of epistemic modality in Mainland Scandinavian: A study into the lexicalization-grammaticalization-pragmaticalization interface. Doktorska disertacija. Groningen: University of Groningen. k. 2.1.2. Lexicalization (49—56).

Obavezan predmet na studijima
Stari studiji
  1. Švedski jezik i kultura, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij