Naziv
Poglavlja iz suvremene švedske gramatike
Organizacijska jedinica
Katedra za skandinavske jezike i književnosti
ECTS
3
Šifra
131691
Semestri
ljetni
Satnica
Seminar
30

Cilj
Ciljevi su kolegija dvojaki. Prvo, cilj je upoznati studente s osnovnim elementima metodologije lingvističkih istraživanja, razviti im svijest o različitim pristupima istim jezičnim fenomenima te unaprijediti teorijsko znanje o pojedinim gramatičkim kategorijama. Drugo, cilj je podići jezičnu kompetenciju u švedskome, naročito u akademskom diskursu.
Sadržaj
  1. Uvodne napomene o kolegiju, upoznavanje s načinom rada i najava tema
  2. Istraživanje i lingvistička teorija: istraživačka pitanja, kritičko čitanje, teorijski okvir. (Pavlović i Stanojević 2020, Lagerholm 2010)
  3. Istraživanje i lingvistička teorija, raznolikost pristupa: deskriptivna i eksplanatorna gramatika, istraživanje temeljeno na empiriji i ono temeljeno na teoriji. (SAG 1, Platzack 2009, Carnie 2012, Croft u tisku)
  4. Pasiv u švedskom (Engdahl 2001 Engdahl 2006, SAG 4)
  5. Pasiv u švedskom (Engdahl 2001, Engdahl 2006, SAG 4)
  6. Pasiv u švedskom: prijedložni pasiv (Engdahl i Laanemets 2015b)
  7. Pasiv u švedskom: prijedložni pasiv (Engdahl i Laanemets 2015b)
  8. Pasiv u švedskom: bezlični pasiv (Engdahl i Laanemets 2015a)
  9. Futuralne konstrukcije u švedskom (Hilpert 2006)
  10. Pseudokoordinacija s glagolima položaja u skandinavskom kao aspektualna konstrukcija (Lødrup 2019, SAG 4)
  11. Pseudokoordinacija s glagolima položaja u skandinavskom kao aspektualna konstrukcija (Lødrup 2019, SAG 4)
  12. Švedski s-genitiv kao primjer degramatikalizacije (Norde 2006)
  13. Švedski s-genitiv kao primjer degramatikalizacije (Norde 2006)
  14. Značenja švedske neodređene zamjenice någon (Round 2004)
  15. "Pannkakssatser" u skandinavskom (Enger 2004, SAG 2 i 3)

Ishodi učenja
  1. iz perspektive raznih lingvističkih disciplina analizirati pojedine jezične i komunikacijske fenomene;
  2. razumjeti, protumačiti te kritički procijeniti složene stručne skandinavističke tekstove u području lingvistike na švedskom jeziku s obzirom na formu, stil i sadržaj;
  3. prepoznati istraživačka pitanja, teorijski okvir, hipoteze, materijal i metode lingvističkog istraživanja opisanog u članku;
  4. objasniti ulogu teorijskog okvira u lingvističkim istraživanjima;
Metode podučavanja
seminarska rasprava na temelju unaprijed pročitanih tekstova
Metode ocjenjivanja
kontinuirano praćenje čitanja zadanih tekstova i sudjelovanja u nastavi, ocjenjivanje dvaju pismenih radova

Obavezna literatura
  1. Teleman, U., Helleberg, S. i Andersson, E. (1999) Svenska Akademiens grammatik 1-4. Stockholm: Svenska Akademien
  2. Lagerholm, P. (2010) Språkvetenskapliga uppsatser. Lund: Studentlitteratur. str. 17-30
  3. Pavlović, N. i Stanojević, M. M. (2020) Znanstvena istraživanja jezika i prevođenja. Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu–FFpress.
  4. Platzack, C. (2011) Den fantastiska grammatiken : en minimalistisk beskrivning av svenskan. Stockholm: Norstedts Förlag. str. 1-8
  5. Engdahl, E. (2001) ‘Valet av passivform i modern svenska’, u: Svenskans beskrivning 24. Förhandlingar vid Tjugofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning. Linköping University Electronic Press, str. 81–90.
  6. Engdahl, E. i Laanemets, A. (2015a) ‘Opersonlig passiv i danska, norska och svenska–en korpusstudie’, Norsk Lingvistisk Tidsskrift, 33(2).
  7. Engdahl, E. i Laanemets, A. (2015b) ‘Prepositional passives in Danish, Norwegian and Swedish: A corpus study’, Nordic Journal of Linguistics, 38(3), str. 285–337.
  8. Hilpert, M. (2006) ‘A synchronic perspective on the grammaticalization of Swedish Future constructions’, Nordic journal of linguistics, 29(2), str. 151–172.
  9. Lødrup, H. (2019) ‘Pseudocoordination with posture verbs in Mainland Scandinavian: A grammaticalized progressive construction?’, Nordic Journal of Linguistics, 42(1), str. 87–110. doi: 10.1017/S0332586519000027.
  10. Norde, M. (2006) ‘Demarcating degrammaticalization: the Swedish s-genitive revisited’, Nordic Journal of Linguistics, 29(2), str. 201–238. doi: 10.1017/S0332586506001582.
  11. Round, E. R. (2004) ‘The subidentificational meanings of English some and Swedish någon: a comparative analysis of polysemy’, Nordic Journal of Linguistics, 27(2), str. 169.
  12. Enger, H.-O. (2004) ‘Scandinavian pancake sentences as semantic agreement’, Nordic Journal of Linguistics, 27(1), str. 5.
Dopunska literatura
  1. Carnie, A. (2012) Syntax: A generative introduction, vol. 19. John Wiley & Sons.
  2. Croft, W. (u tisku) Word classes in Radical Construction Grammar.

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Švedski jezik i kultura, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij