Naziv
Normativna gramatika u nastavi
Organizacijska jedinica
Odsjek za kroatistiku
ECTS
4
Šifra
225503
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Upoznati studente sa sadržajem normativne gramatike u osnovnoškolskoj i srednjoškolskoj nastavi hrvatskoga jezika, s razlikama između imanentne i normativne gramatike (primarne i sekundarne jezične kompetencije), s predviđanjima i prepoznavanjima najčešćih odstupanja u primjeni normativne gramatike osnovnoškolskih i srednjoškolskih učenika, s čimbenicima koji utječu na ovladavanje normativnom gramatikom, s razvojem standardizacijom i psihometrijskom validacijom testova jezičnih sposobnosti, sa sadržajem razlikovne gramatike i normativnih uzoraka. Pripremiti studente za poučavanje normativne gramatike u osnovnoj i srednjoj školi.
Sadržaj
  1. Nastava jezika u osnovnoj i srednjoj školi
  2. Normativna gramatika u osnovnoj školi
  3. Normativna gramatika u srednjoj školi
  4. Jezična ostvarenja (idiolekt, sociolekt, mj. govor, dijalekt, narječje, stand. jezik) i njihova obilježja
  5. Sličnosti i razlike između imanentne i normativne gramatike.
  6. Primarni i sekundarni jezični osjećaj.
  7. Razlikovna gramatika (izrada razlikovne gramatike).
  8. Normativni uzorak (izrada normativnog uzorka).
  9. Stav učenika prema hrvatskom standardnom jeziku
  10. Poteškoće u ovladavanju normativnom gramatikom (razlozi i posljedice)
  11. Najčešća odstupanja u primjeni normativne gramatike; razlozi odstupanja 1
  12. Najčešća odstupanja u primjeni normativne gramatike; razlozi odstupanja 2
  13. Predvidivost odstupanja od normativne gramatike.
  14. Provjera znanja u nastavi hrv. jezika (ispiti znanja, usmeno ispitivanje, školske zadaće) 1
  15. Provjera znanja u nastavi hrv. jezika (ispiti znanja, usmeno ispitivanje, školske zadaće) 2

Ishodi učenja
  1. razumjeti činjenice, pojmove, postupke i načela normativne gramatike
  2. ovladavati sadržajima iz područja normativne gramatike u nastavi hrvatskoga jezika
  3. usvojiti teorijske i praktične spoznaje o normativnoj gramatici u osnovnoj i srednjoj školi
  4. primijeniti navedene spoznaje iz područja normativne gramatike
  5. upoznati najčešća odstupanja učenika u primjeni normativne gramatike
Metode podučavanja
predavanje, vježbe, istraživački rad
Metode ocjenjivanja
vrednovanje u sklopu nastave, samostalan istražovački rad

Obavezna literatura
  1. Težak, S. (1996) Teorija i praksa nastave hrvatskoga jezika 1, Zagreb: Školska knjiga
  2. Silić, J. i Pranjković, I. (2005) Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta, Zagreb: Školska knjiga
Dopunska literatura
  1. M. Alerić, Imanentna gramatika u ovladavanju standardnojezičnom morfologijom, Lahor, 2 2006., 190-206,
  2. M. Alerić, T. Gazdić-Alerić, Pozitivan stav prema hrvatskome standardnom jeziku kao uvjet njegova uspješnijega ovladavanja, Lahor 7., 5-24

Izborni predmet na studijima
  1. Pedagogija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2. semestar
  2. Kroatistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  3. Kroatistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  4. Povijest, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
Fakultetska ponuda
  • Diplomski studij: Ljetni semestar