Naziv
Filmologija: Klasične teorije filma
Organizacijska jedinica
Odsjek za komparativnu književnost
ECTS bodovi
6
Šifra
50887
Semestri izvođenja
zimski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Omogućiti studentima povijesni, analitički i interpretativni pregled rane i klasične teorije filma od prvih promišljanja o filmskom mediju i umjetnosti pa sve do modernih filmskih teorija. Razviti sposobnosti samostalne analize i tumačenja različitih teorijskih pristupa filmu i povijesno relevantnih filmskih djela metodama ranih i klasičnih autora.
Sadržaj
  1. Konstituiranje kolegija. Orijentacijsko upoznavanje sa ispitnom literaturom, metodama rada, studentskim obvezama i uvod u područje obuhvaćeno kolegijem.
  2. Rana filmska teorija, afirmiranje filma kao umjetnosti i teorijski esencijalizam
  3. Vachel Lindsay i prvi pokušaj obuhvatne teorije filma
  4. Hugo Münsterberg i psihološko-estetički pristup filmu
  5. Filmska teorija sovjetske montažne škole i konstruktivizam
  6. Rusko-formalistička teorija filma
  7. Rudolf Arnheim, gestalt psihologija i film kao umjetnost
  8. André Bazin i poslijeratna realistička teorija filma
  9. Siegfried Kracauer i realistička teorija filma
  10. Autorska (i žanrovska) filmska teorija (i kritika)
  11. Jean Mitry i estetika i psihologija filma
  12. Christian Metz, semiotika filma i strukturalizam
  13. Noël Burch, filmski strukturalizam i ideologija
  14. Filmska kritika i teorija 1970-ih: V. F. Perkins i Leo Braudy
  15. Evaluacija kolegija (test, anketa).

Ishodi učenja
  1. prepoznati, opisati i analizirati različite tipove filmskih teorija
  2. definirati ključne pojmove rane i klasične teorije filma
  3. nabrojati, klasificirati, usporediti i vrednovati različite filmskoteorijske autore i njihove metodologije
  4. samostalno isplanirati, provesti, napisati i prezentirati vlastito istraživanje pojedinih ranih i klasičnih filmskih teoretičara, teorijskih pristupa te s njima povezanih filmskih praksi.
Metode podučavanja
Predavanje, seminar (analiza i tumačenje teorijskih tekstova i ulomaka, kao i filmskih inserata uz raspravu), uporaba dvd projektora i računala.
Metode ocjenjivanja
Pismeni ispit, usmeni ispit ili seminarski rad.

Obavezna literatura
  1. Stojanović, Dušan (ur.), 1978, Teorija filma, Beograd: Nolit.
Dopunska literatura
  1. B) Sekundarna (izabrati 1 naslov) Agel, Henri [Ažel, Anri], 1978, Estetika filma, Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod. Aitken, Ian, 2001, European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction, Edinburgh: Edinburgh University Press. Andrew, Dudley i Hervé Joubert-Laurencin (ur.), 2011, Opening Bazin: Postwar Film Theory and Its Afterlife, New York: Oxford University Press. Andrew, Dudley, 1984, Concepts in Film Theory, Oxford et al.: Oxford University Press. Andrew, J. Dudley [Endru, Dž. Dadli], 1980, Glavne filmske teorije, Beograd: Institut za film. Aristarco, Guido [Aristarko, Gvido], 1974, Istorija filmskih teorija, Beograd: Univerzitet umetnosti u Beogradu. Aumont, Jacques [Omon, Žak], 2006, Teorije sineasta, Beograd: Clio. Aumont, Jacques et al. [Omon, Žak et al.], 1999, Estetika filma, Beograd: Clio. Bordwell, David, 2005, O povijesti filmskoga stila, Zagreb: Hrvatski filmski savez. Carroll, Noël, 1988, Philosophical Problems of Classical Film Theory, Princeton, New Jersey: Princeton University Press. Casetti, Francesco, 1999, Theories of Cinema: 1945 – 1995, Austin: University of Texas Press. Colman, Felicity (ur.), 2009, Film, Theory and Philosophy: The Key Thinkers, Montreal & Kingston, Ithaca: McGill-Queen's University Press. Czeczot-Gawrak, Zbigniew [Čečot-Gavrak, Zbignjev], 1982, O počecima filmologije, Beograd: Institut za film. Czeczot-Gawrak, Zbigniew [Čečot-Gavrak, Zbignjev], 1984, Istorija filmske teorije do 1945. godine, Beograd: Institut za film. Hansen, Miriam Bratu, 2012, Cinema and Experience: Siegfried Kracauer, Walter Benjamin, and Theodor W. Adorno, Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press. Higgins, Scott (ur.), 2011, Arnheim for Film and Media Studies, New York, London: Routledge. Keller, Sarah i Jason N. Paul, 2012, Jean Epstein: Critical Essays and New Translations, Amsterdam University Press. Livingston, Paisley i Plantinga, Carl (ur.), 2009, The Routledge Companion to Philosophy and Film, London i New York: Routledge. Lowry, Edward, 1985, The Filmology Movement and Film Study in France, Ann Arbor: UMI Research Press. Miller, Toby i Stam, Robert (ur.), 2004, A Companion to Film Theory, Blackwell Publishing. Monaco, James, 2000, How to Read a Film, 3. izd., New York, Oxford: Oxford University Press. Nichols, Bill (ur.), 1976, Movies and Methods. Volume I. An Anthology, Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press. Nichols, Bill (ur.), 1985, Movies and Methods. Volume II. An Anthology, Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press. Singer, Irving, 1998, Reality Transformed: Film as Meaning and Technique, Cambridge – London: The MIT Press. Sitney, P. Adams (ur.), 1978, The Avant-garde Film: A Reader of Theory and Criticism, New York: New York University Press. Stam, Robert, 2000, Film Theory: An Introduction, Blackwell Publishing. Stam, Robert, Burgoyne, Robert i Flitterman-Lewis, Sandy, 2008, New Vocabularies in Film Semiotics, London i New York: Routledge. Tredell, Nicolas (ur.), 2002, Cinemas of the Mind: A Critical History of Film Theory, Cambridge: Icon Books. Tudor, Andrew [Tjudor, Endru], 1979, Teorije filma, Beograd: Institut za film. Wollen, Peter, 1970, Signs and Meaning in the Cinema, 2. izd., London: Thames & Hudson, British Film Institute. [Wollen, Peter [Volen, Piter], 1972, Znaci i značenje u filmu, Beograd: Institut za film.]
  2. A) Primarna (izabrati 1 naslov) ***, 1949, Iz sovjetske kinematografije. Eseji, članci i kritike, Zagreb: Biblioteka Komisije za kinematografiju Vlade N. R. Hrvatske. Abel, Richard (ur.), 1988, French Film Theory and Criticism. A History/Anthology, 1907-1939. Volume I: 1907-1929, Princeton, New Jersey: Princeton University Press. Abel, Richard (ur.), 1988, French Film Theory and Criticism. A History/Anthology, 1907-1939. Volume II: 1929-1939, Princeton, New Jersey: Princeton University Press. Ajzenštajn, S. M., 1964, Montaža atrakcija, Beograd: Nolit. Arnheim, Rudolf [Arnhajm, Rudolf], 1962, Film kao umetnost, Beograd: Narodna knjiga. Arnheim, Rudolf, 1997, Film Essays and Criticism, The University of Wisconsin Press. Balázs, Béla [Balaš, Bela], 1948, Filmska kultura, Beograd: Filmska biblioteka. Balázs, Béla, 1952, Theory of the Film (character and growth of a new art), London: Dennis Dobson Ltd. Bazin, André [Bazen, Andre], 1967, Šta je film? I. Ontologija i jezik, Beograd: Institut za film. Bazin, André [Bazen, Andre], 1967, Šta je film? II. Film i ostale umetnosti, Beograd: Institut za film. Bazin, André [Bazen, Andre], 1967, Šta je film? III. Film i sociologija, Beograd: Institut za film. Bazin, André [Bazen, Andre], 1967, Šta je film? IV. Estetika realnosti: neorealizam, Beograd: Institut za film. Bettetini, Gianfranco [Betetini, Đanfranko], 1976, Film: jezik i pismo, Beograd: Institut za film. Braudy, Leo, 2002, The World in a Frame. What We See in Films, Chicago i London: The University of Chicago Press. Braudy, Leo, Marshall Cohen i Gerald Mast (ur.), 1992, Film Theory and Criticism. Introductory Readings, New York, Oxford: Oxford University Press. Burch, Noël [Birš, Noel], 1972, Praksa filma, Beograd: Institut za film. Burch, Noël, 1979, To the Distant Observer, Berkeley i Los Angeles: University of California Press. Burch, Noël, 1990, Life to those Shadows, Berkeley i Los Angeles: University of California Press. Cavell, Stanley, 1979, The World Viewed. Reflections on the Ontology of Film, Cambridge i London, Harvard University Press. Cohen-Seat, Gilbert [Koen-Sea, Žilber], 1971, Ogled o načelima jedne filozofije filma, Beograd: Institut za filma. Eagle, Herbert (ur.), 1981, Russian Formalist Film Theory, Michigan Slavic Publications. Eisenstein, S. M., 1988, Selected Works. Volume I: Writings, 1922-34, uredio i preveo Richard Taylor, London: British Film Institute, Bloomington i Indianapolis: Indiana University Press. Eisenstein, Sergei, 1957, The Film Sense, New York: Meridian Books. Eisenstein, Sergei, 1977 [1949], Film Form. Essays in Film Theory, New York i London: Harvest/HBJ Book. Graham, Peter i Ginette Vincendeau, 2009, The French New Wave: Critical Landmarks, London: Palgrave Macmillan. Hillier, Jim (ur.), 1985, Cahiers du Cinéma. The 1950s: Neo-Realism, Hollywood, New Wave, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. Hillier, Jim (ur.), 1986, Cahiers du Cinéma 1960-1968: New Wave, New Cinema, Reevaluating Hollywood, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. Keller, Sarah i Jason N. Paul, 2012, Jean Epstein: Critical Essays and New Translations, Amsterdam University Press. Kracauer, Siegfried [Krakauer, Zigfrid], 1971, Priroda filma: oslobađanje fizičke realnosti I, Beograd: Institut za film. Kracauer, Siegfried [Krakauer, Zigfrid], 1972, Priroda filma: oslobađanje fizičke realnosti II, Beograd: Institut za film. Kracauer, Siegfried, 1995, The Mass Ornament: Weimar Essays, Cambridge, Mass.: Harvard University Press. Kracauer, Siegfried, 1998, The Salaried Masses. Duty and Distraction in Weimar Germany, London i New York: Verso. Kracauer, Siegfried, 2004, From Caligari to Hitler. A Psychological History of the German Film, Princeton i Oxford: Princeton University Press. Kracauer, Siegfried, 2012, Siegfried Kracauer's American Writings. Essays on Film and Popular Culture, uredili Johannes von Moltke i Kristy Rawson, Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press. Kulešov, L. V., 1950, Osnovi filmske režije, Zagreb: Zora. Laffay, Albert [Lafe, Alber], 1971, Logika filma, Beograd: Institut za film. Lindsay, Vachel, 1970, The Art of the Moving Picture, New York: Liveright. Lotman, Juri, 1976, Semiotika filma i problemi filmske estetike, Beograd: Institut za film. May, Renato, 1948, Filmski jezik, Zagreb: Biblioteka Komisije za kinematografiju Vlade N. R. Hrvatske. Metz, Christian [Mez, Kristijan], 1973, Ogledi o značenju filma I, Beograd: Institut za film. Metz, Christian [Mez, Kristijan], 1975, Jezik i kinematografski medijum, Beograd: Institut za film. Metz, Christian [Mez, Kristijan], 1978, Ogledi o značenju filma II, Beograd: Institut za film. Mitry, Jean [Mitri, Žan], 1966, Estetika i psihologija filma I. Strukture, Beograd: Institut za film. Mitry, Jean [Mitri, Žan], 1967, Estetika i psihologija filma II. Strukture, Beograd: Institut za film. Mitry, Jean [Mitri, Žan], 1971, Estetika i psihologija filma III. Oblici, Beograd: Institut za film. Mitry, Jean [Mitri, Žan], 1972, Estetika i psihologija filma IV. Oblici, Beograd: Institut za film. Morin, Edgar [Moren, Edgar], 1967, Film ili čovek iz mašte: antropološki esej, Beograd: Institut za film. Münsterberg, Hugo, 1970, The Film: A Psychological Study, New York: Dover Publications. Perkins, V. F., 1972, Film as Film. Understanding and Judging Movies, Harmandsworth: Penguin Books. Peters, Jan M., 1987, Slikovni znaci i jezik filma, Beograd: Institut za film. Pudovkin, V. I., 1970, Film Technique and Film Acting – Memorial Edition, New York: Grove Press, Inc. Pudovkin, Vsevolod I., 1950, Glumac u filmu, Zagreb: Zora. Sarris, Andrew, 1996, The American Cinema: Directors and Directions 1929-1968, New York: Da Capo Press. Stojanović, Dušan (ur.), 1978, Teorija filma, Beograd: Nolit. Talbot, Daniel (ur.), 1975, Film: An Anthology. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.

Izborni predmet na studijima
  1. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1., 3. semestar
  2. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1., 3. semestar
Fakultetska ponuda
  • Diplomski studij: Zimski semestar