Naziv
Sociolingvistika
Organizacijska jedinica
Odsjek za anglistiku
ECTS bodovi
5
Šifra
160754
Semestri izvođenja
zimski
Jezik izvođenja
hrvatski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
Osvijestiti povezanost jezičnih i izvanjezičnih pojava, spregu komunikacijske i simboličke razine jezika te ulogu jezika u kreiranju ideoloških pogleda. Razviti sposobnost kritičkog pogleda na proširene ideje o jeziku i jezičnoj varijantnosti. Razviti metodološke i analitičke vještine za samostalna sociolingvistička istraživanja.
Sadržaj
  1. Sociolingvistika kao grana lingvistike. Pojmovi langue i parole, competence i performance, komunikacijska kompetencija. Jezik, dijalekt, varijetet.
  2. Jezične ideologije i kritička analiza diskursa.
  3. Sociolingvistički intervju.
  4. Jezik i društvena klasa.
  5. Jezik i etnicitet.
  6. Jezik i rod.
  7. Jezični varijeteti u kontekstu. Stil i registri. Sleng.
  8. PRVO PONAVLJANJE.
  9. Uljudnost i moć u jeziku.
  10. Jezik i geografija. Tradicionalna dijalektologija. Inovacije preko jezičnih barijera.
  11. Jezici u kontaktu 1. Prebacivanje kodova. Croanglish/hrengleski.
  12. Jezici u kontaktu 2. Pidžini i kreolski jezici.
  13. Jezična politika i jezično planiranje.
  14. Jezik i "nova društvena osjetljivost". Jezična diskriminacija, rasizam i seksizam. Politička korektnost.
  15. DRUGO PONAVLJANJE.

Ishodi učenja
  1. Student će moći uočiti povezanost jezičnih i izvanjezičnih pojava te spregu komunikacijske i simboličke razine jezika.
  2. Student će razviti sposobnost kritičkog pogleda na proširene ideje o jeziku i jezičnoj varijantnosti i moći će ih dekonstruirati.
  3. Student će razviti metodološke i analitičke vještine za samostalna sociolingvistička istraživanja.
  4. Student će moći analizirati ulogu jezika u kreiranju i normalizaciji ideoloških pogleda u društvu.
Metode podučavanja
Nastava na kolegiju odvija se putem predavanja i seminarskih rasprava, s naglaskom na samostalnom radu. Za seminarsku raspravu studenti trebaju za svaki tjedan unaprijed pročitati zadane tekstove i biti spremni kritički o njima raspravljati. Svaki će student tijekom semestra (1) predstaviti seminarsku temu na temelju zadanog teksta i osmisliti pitanja za usmenu raspravu te (2) provesti, napisati i u drugom dijelu semestra predstaviti vlastito istraživanje u obliku seminarskog rada. Taj se seminarski rad sastoji od provedbe jednog sociolingvističkog intervjua, transkripcije građe te obrade podataka uz referiranje na relevantnu literaturu.
Metode ocjenjivanja
Konačna ocjena u kolegiju dobiva se na temelju pismenog ispita (60%) i napisanog seminarskog rada o vlastitom istraživanju (40%).

Obavezna literatura
  1. Trudgill, Peter (2000) Sociolinguistics: An Introduction to Language and Society. (4. izdanje). London/New York: Penguin.
  2. Llamas Carmen, Mullany Louise i Peter Stockwell (ur.) (2007) The Routledge Companion to Sociolinguistics. London/New York: Routledge.
  3. Wardhaugh, Ronald i Janet M. Fuller (2015) Introduction to Sociolinguistics. (7. izdanje). Oxford: Wiley-Blackwell.
Dopunska literatura
  1. Hudson, Richard (1996) Sociolinguistics. (2. izdanje). Cambridge: Cambridge University Press.
  2. Romaine, Suzanne (2007) Language and Society. Oxford: Oxford University Press.
  3. Stockwell, Peter (2007) Sociolinguistics: A Resource Book for Students. (2. izdanje). London/New York: Routledge.

Izborni predmet na studijima
  1. Anglistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  2. Anglistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  3. Anglistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij