Naziv
Knjiga i čitanje
Organizacijska jedinica
Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti
ECTS
3
Šifra
125428
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Upoznati studente s osnovnim obilježjima pojedinih razdoblja u razvoju europske civilizacije temeljene na pisanoj riječi te protumačiti osnovne društvene okolnosti nastanka i razvoja knjige, važnosti čitanja i istraživanja o čitanju i korištenju knjige te općenito korištenju pisanih izvora informacija.
Sadržaj
  1. Postindustrijsko društvo – informacijsko društvo, društvena uloga informacijsko-komunikacijske tehnologije.
  2. Usmena komunikacija, pismena komunikacija, online komunikacija.
  3. Pojam pismenosti.
  4. Čitanje kao društveni fenomen.
  5. Pojam čitanja, povijest čitanja i struktura čitatelja.
  6. Poticanje pismenosti i razvoj čitateljskih navika.
  7. Pismenost u informacijskom društvu.
  8. Funkcionalna nepismenost i informacijska nepismenost.
  9. Budućnost čitanja u informacijskom društvu – papirna knjiga vs. elektronička knjiga.
  10. Dostupnost knjige u pojedinim društvenim slojevima.
  11. Ekonomski vidovi uporabe knjige. Cijena knjige.
  12. Knjiga kao predmet, funkcionalna knjiga i literarna knjiga.
  13. Bibliofilija i bibliomanija.
  14. Pojam cenzure. Povijest cenzure.
  15. Uništavanje knjiga.

Ishodi učenja
  1. Studenti će znati nabrojati i opisati temeljne značajke društvene zadaće knjige u različitim povijesnim razdobljima.
  2. Studenti će znati nabrojati i usporediti načine i tehnike opismenjavanja kroz povijest.
  3. Studenti će znati opisati i usporediti različite fenomene vezane uz povijest knjige i čitanja.
  4. Studenti će znati osmisliti i provesti projekt poticanja čitanja.
  5. Studenti će znati razlikovati sustave cenzure i propagande u različitim društvenim i političkim sustavima.
Metode podučavanja
Predavanje, seminari, e-učenje
Metode ocjenjivanja
Sudjelovanje na nastavi - 10% ocjene
Seminarski rad - 40% ocjene
Usmeni ispit - 50% ocjene

Obavezna literatura
  1. Castells, M. Informacijsko doba: ekonomija, društvo, kultura. Zagreb: Golden marketing, 2000-2003. Sv. 1: Uspon umreženog društva. 2000. Sv. 2: Moć identiteta. 2002. Sv. 3: Kraj tisućljeća. 2003.
  2. Grosman, M. U obranu čitanja: čitatelj i književnost u 21. stoljeću. Zagreb: Algoritam, 2010.
  3. Horrocks, C. Marshall McLuhan i virtualnost. Zagreb: Jesenski i Turk, 2001.
  4. Kovač, M. Čitam da se pročitam: deset razloga za čitanje knjiga u digitalno doba. Zagreb: Ljevak, 2021.
  5. Levinson, P. Digitalni McLuhan. Zagreb: Izvori, 2001.
  6. Manguel, A. Povijest čitanja. Zagreb: Prometej, 2001.
  7. MacLuhan, M. Gutenbergova galaksija. Beograd : Nolit, 1973.
  8. Peti-Stantić, Anita. Čitanjem do (spo)razumijevanja: od čitalačke pismenosti do čitateljske sposobnosti. Zagreb: Ljevak, 2019.
  9. Stipčević, A. Sudbina knjige. Lokve: Benja, 2000.
  10. Wolf, M. Čitatelju, vrati se kući: čitateljski mozak u digitalnom svijetu. Zagreb: Ljevak, 2019.
Dopunska literatura
  1. Coetzee, J. M. Giving offense: essays on censorship. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1996.
  2. Escarpit, R. Revolucija knjige. Zagreb: Prosvjeta, 1972.
  3. Knjiga kao simbol. // Europska književnost i latinsko srednjovjekovlje / Ernst Robert Curtius. Zagreb: Naprijed, 1998. Str. 322-376.
  4. Stipčević, A. Kako izbjeći cenzora. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada, 1997.

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Informacijske znanosti (bibliotekarstvo), sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2. semestar
  2. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  3. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij