Naziv
Semantika razumijevanja
Organizacijska jedinica
Odsjek za lingvistiku
ECTS
5
Šifra
124369
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Cilj je kolegija upoznati studente s različitim teorijskim i metodološkim pristupima procesu razumijevanja, posebice u okviru pragmatike, semiologije i hermeneutike. Pregledom navedenih teorijskih okvira razumijevanje se raslojava kao složeni kognitivni i komunikacijski proces koji je temeljem jezične komunikacije i kognicije.
Sadržaj
  1. Uvod. Definicija razumijevanja
  2. Razumijevanje kao proces semioze
  3. Razumijevanje i hermeneutika
  4. Razumijevanje i pragmatika; semantičko vs. pragmatičko značenje
  5. Razumijevanje i situacijski modeli
  6. Razumijevanje i uloga semantičke memorije
  7. Kolokvij br. 1
  8. Jezik i svijest
  9. Presupozicije
  10. Implikature
  11. Komunikacija i kognicija I – Teorija relevantnosti
  12. Komunikacija i kognicija II – razvojna perspektiva; teorija uma; intencionalnost
  13. Kako računalo (ne) razumije jezik?
  14. Kolokvij br. 2
  15. Rasprava o praktičnoj analizi

Ishodi učenja
  1. definirati razumijevanje kao višestruko interakcijsku aktivnost ljudskoga uma
  2. opisati proces semioze kao proces razumijevanja
  3. procijeniti koji su teorijski okviri adekvatni za interpretaciju procesa razumijevanja (hermeneutika, pragmatika, semiologija)
  4. nabrojiti više kognitivne procese koji su relevantni za razumijevanje (memorija, zaključivanje, jezična produkcija i percepcija, kategorizacija)
  5. argumentirano procijeniti relevantnost znanstvene i stručne literature za opis razumijevanja na hrvatskom i engleskom jeziku
  6. usporediti razlike u tipovima konteksta u kojima se jezični izrazi ostvaruju (kulturni, situacijski i jezični kontekst)
  7. analizirati različite oblike jezične upotrebe i jezičnog djelovanja (deikse, govorne činove, konverzacijske implikature, inferenciju, komunikacijsku namjeru te komunikacijsku suradnju i uljudnost)
Metode podučavanja
predavanja, seminari, praktični zadaci
Metode ocjenjivanja
kolokviji; pisane zadaće

Obavezna literatura
  1. D. Škiljan, U pozadini znaka, Esej iz semiologija značenja, Zagreb: Školska knjiga, 1988.
  2. E. Beti, Hermeneutika
  3. G. Leech, Principles of Pramatics, London: Longman, 1983.
  4. M. Pupovac, Jezik i djelovanje, Zagreb: SSOH, 1990.
  5. T. A. Sebeok, Signs: an introduction to semiotics, Toronto: University of Toronto Press, 2001.
  6. D. Sperber & D. Wilson, Relevance: Communication and Cognition, Oxford: Blackwell, 1995.
  7. Zwaan, R. A. i Radvansky, G. A. Situation Models in Language Comprehension and Memory. Psychological Bulletin 1998, 123(2): 162-185
  8. Baddeley, A. Your Memory: A User's Guide. London: Prion, 1996. Chapter 6, 75‒93
  9. Cepanec, M. Rani komunikacijski razvoj. Zagreb: Naklada Slap, 2023.
Dopunska literatura

Obavezan predmet na studijima
Stari studiji
  1. Lingvistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Pedagogija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2. semestar
  2. Lingvistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  3. Švedski jezik i kultura, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  4. Povijest, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
Fakultetska ponuda
  • Diplomski studij: Ljetni semestar