Naziv
Uvod u psiholingvistiku
Organizacijska jedinica
Odsjek za lingvistiku
ECTS
5
Šifra
170262
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Upoznavanje istraživačkog područja psiholingvistike - izvora podatka, istraživačkih metoda i modela jezične upotrebe.
Sadržaj
  1. Lingvistika – psiholingvistika – kognitivna lingvistika
  2. Jezična upotreba u brojkama, komunikacijska situacija
  3. Primanje i proizvodnja jezika (recepcija i produkcija); istraživačka područja
  4. Izvori podataka, teorije i modeli, kognitivna paradigma (interdisciplinarnost)
  5. Prepoznavanje riječi: gating eksperimenti
  6. Lingvistički pristup u klasifikaciji i tipologiji jezičnih oštećenja
  7. Prvi kolokvij
  8. Strukture i funkcije mozga - Funkcionalno oslikavanje mozga
  9. Neurofunkcionalni poremećaji i jezična organizacija
  10. Dijagnostika i rehabilitacija jezičnih poremećaja
  11. Prikaz psiholingvističkih istraživanja u shizofreniji
  12. Prikaz psiholingvističkih istraživanja u afaziji
  13. Psihologijski modeli pamćenja
  14. Modularni i interaktivni modeli jezične upotrebe
  15. 2. kolokvij

Ishodi učenja
  1. Argumentirano procijeniti znanstvenu i stručnu literaturu iz područja psiholingvistike na hrvatskom i engleskom jeziku.
  2. Nabrojiti temeljne pojmove psiholingvistike.
  3. Nabrojati aktualne teorije iz područja jezične percepcije i produkcije.
  4. Obrazložiti razliku između psiholingvističkih modela istraživanja jezične obrade.
  5. Izdvojiti temeljna načela različitih modela jezične percepcije i produkcije.
  6. Analizirati glavne strukture i funkcije mozga uključene u jezičnu obradu.
  7. Prepoznati prednosti i nedostatke dijagnostike i rehabilitacije jezičnih poremećaja.
Metode podučavanja
predavanja i seminari
Metode ocjenjivanja
2 pisana kolokvija na temelju zadane literature i prezentacija s nastave, seminarski istraživački zadatak, prisustvoanje nastavi.

Obavezna literatura
  1. Erdeljac, V. (1997) Prepoznavanje riječi, SOL, Ibis, Zagreb
  2. Gernsbacher, M.A. (1994). Handbook of Psycholinguistics. San Diego: Academic Press.
  3. Harley T. A. (2001) The Psychology of Language: From Data to Theory, Psychology Press Ltd
  4. Levelt, Willem J. M. (1999) Speaking: From Intention to Articulation
Dopunska literatura
  1. Marslen Wilson, W. D. (2000) Organising principles in lexical access and representation? A view across languages , u: A. Cutler, J.M. McQueen & R. Zondervan (Eds), Proceedings of the Workshop on Spoken Word Access Processes 19-22, Nijmegen, The Netherland
  2. Rodd, J. Gaskell, M.G., Marslen Wilson, W. D. (2000), Why are words with many senses recognised faster? International Journal of Psychology, 35, Jun/Aug 2000 (3-4), p27

Izborni predmet na studijima
  1. Arheologija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 4., 6. semestar
  2. Arheologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 2., 4., 6. semestar
  3. Lingvistika, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 4. semestar
  4. Portugalski jezik i književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 2., 4., 6. semestar
  5. Švedski jezik i kultura, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Ljetni semestar