Naziv
Znakovi u komunikaciji
Organizacijska jedinica
Odsjek za lingvistiku
ECTS
5
Šifra
117630
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Kolegij je preduvjet za upis ili polaganje
Kolegij je potrebno položiti za

Cilj
Predmet je namijenjen usvajanju osnovnih pojmova semiološke teorije i, po­sebno, analizi komunikacijskih aspekata upotrebe verbalnih i neverbalnih znakova u ljud­skim društvima. Posebna se pažnja posvećuje odnosu između jezika i drugih znakovnih su­sta­va i ulozi komunikacije u konstituiranju kolektiva.
Sadržaj
  1. Uvodne napomene, pregled tema
  2. Semiologija, semiotika: povijesni pregled, osnivači, podjele
  3. Temeljni pojmovi 1: znak, iskaz, iskazivanje, tekst
  4. Temeljni pojmovi 2: diskurs, komunikacija, semiosfera
  5. Temeljni pojmovi 3: konotacija, denotacija, ideologija, vrijednost
  6. Temeljni pojmovi 4: figurativnost, plastičnost, multimodalnost, sinkretičnost
  7. Pristupi i teorije komunikacije
  8. Reklamna komunikacija
  9. Komunikacija u institucijama
  10. Komunikacija u prostoru
  11. Komunikacija memorije
  12. Prvi kolokvij
  13. Drugi kolokvij
  14. Završne rasprave
  15. x

Ishodi učenja
  1. definirati temeljne pojmove u okviru suvremenih semioloških teorija i u području analiza diskursa
  2. Opisati različite tipove komunikacijskih načina (reklamna, politička, institucijska komunikacija, komunikacija u prostoru, komunikacija sjećanja) u semiosferi;
  3. Analizirati multimodalne tekstove prema njihovoj komunikacijskoj funkciji;
  4. Tumačiti multimodalne tekstove na temelju analize pertinentnih znakova od kojih su sastavljeni;
  5. vrednovati mjesto jezika na kulturnom i individualnom planu utemeljenom na novim teorijskim i empirijskim spoznajama
  6. Kritički prosuđivati intencije i retoričke strategije u pozadini multimodalnih tekstova;
  7. rasuđivati o primjerenosti provedbe istraživanja u skladu s etičkim i društvenim odgovornostima koja su definirana unutar psiholingvističkih i semioloških istraživanja
  8. Kritički valorizirati znanstvenu literaturu na hrvatskom i engleskom jeziku iz područja semiologije.
  9. analizirati i tumačiti strukturu različitih tipova tekstova (novinskih, reklamnih, političkih, aktivističkih, osobnih narativa, konverzacije, intervjua) i multimodalnih diskursa prema njihovoj komunikacijskoj funkciji
  10. pismeno i usmeno oblikovati vlastita teorijska i empirijska manja istraživanja za potrebe studija, konferencija te objavljivanja u znanstvenim i stručnim časopisima
Metode podučavanja
Predavanja, rasprave, individualni zadatak
Metode ocjenjivanja
Dva kolokvija, dva eseja - analize, usmeni ispit

Obavezna literatura
  1. R. Beasley, M. Danesi, Persuasive Signs, Mouton de Gruyter, Berlin – New York 2002. P. Bourdieu, Što znači govoriti, Naprijed, Zagreb 1992. M. Danesi, Of Cigarettes, High Heels, and Other Interesting Things, Palgrave 1999. S. Gensini (ur.), Manuale della comunicazione, Carocci editore, Roma 1999. Ch. Jenks (ur.), Vizualna kultura, Jesenki i Turk, Zagreb 2002. J. D. Johansen, S. E. Larsen, Uvod u semiotiku, Croatia Liber, Zagreb 2000. G. Kress, Th. Van Leeuwen, Multimodal Discourse, Edward Arnold, London 2001. W. Nöth, Priručnik semiotike, Ceres, Zagreb 2004. A. Semprini, Analyser la communication, L'Harmattan, Paris 1996. A. Semprini (ur.), Analyser la communication, L'Harmattan, Paris 2007. D. Škiljan, Osnove semiologije komunikacije, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb 1979. U. Volli, Il libro della comunicazione, Il Saggiatore, Milano 1994.
Dopunska literatura

Obavezan predmet na studijima
  1. Lingvistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
Izborni predmet na studijima
  1. Pedagogija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1., 3. semestar
  2. Švedski jezik i kultura, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  3. Povijest, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
Fakultetska ponuda
  • Diplomski studij: Zimski semestar